Cabot Team 2020.07.26 Blog

Alina Andrei, Cabot Transfer Pricing: Inspecția fiscală și desk-auditul

Aveți un risc ridicat de inspecție fiscală? ANAF a emis de curând un proiect de ordin privind verificarea de la distanță sau desk-auditul, în cadrul căreia poate fi emisă o decizie de impunere pentru abateri punctuale fără necesitatea de a efectua o inspecție fiscală.

Munca de acasă ne obligă pe toți să ne „reinventăm”, iar ANAF nu face excepție.  În luna iulie, pe site-ul Ministerului de Finanțe a fost publicat un proiect de ordin care vizează desk-auditul sau verificarea documentară de la distanță de către Antifraudă sau Inspecția Fiscală.

Noutatea acestui tip de verificare fiscală constă în faptul că la finalul verificării inspectorii pot emite o decizie de impunere, sub rezerva verificării ulterioare, iar contribuabilul are posibilitatea de a contesta o astfel de decizie.

Cu alte cuvinte, o astfel de decizie de impunere nu scutește automat contribuabilii de la inspecțiile fiscale generale sau tematice (inspecții fiscale generale, rambursări de TVA, etc).

În plus, dacă până acum contribuabilii se confruntau cu inspecții inopinate care erau finalizate, conform legii, cu un proces verbal de constatare (și uneori, în cazuri mai rare, și cu sechestre sau popriri), în urma căruia era, de regulă, declanșată inspecția fiscală, iată că ANAF are la dispoziție un nou mecanism de verificare (de la distanță), prin care poate emite direct decizii de impunere.

Ce implicații putem avea la nivelul prețurilor de transfer?

În ceea ce privește contribuabilii care desfășoară tranzacții cu persoane afiliate, dacă până acum riscul fiscal era stabilit în urma unei inspecții inopinate, putem avea de a face în viitor cu emiterea unor decizii de impunere surpriză care să vizeze ajustări de prețuri de transfer, cel puțin în cazul firmelor care au pierderi din exploatare sau marje reduse de profit, TVA de recuperat sau alte particularități de risc fiscal și de prețuri de transfer.

În contextul intensificării inspecțiilor fiscale începând cu luna iunie (pentru recuperarea perioadei din starea de urgență) și introducerii desk-audit în perioada imediat următoare, ne putem aștepta la o avalanșă de decizii de impunere care vizează aspecte fiscale și de prețuri de transfer punctuale.

Cum puteți reduce riscul unor ajustări fiscale și de prețuri de transfer?

Ceea ce puteți face și este la îndemâna oricărui contribuabil este o revizuire fiscală a tuturor aspectelor sau problemelor fiscale din ultimii ani. O ajustare voluntară sau o corecție în declarațiile fiscale poate fi binevenită și vă poate scuti de o decizie de impunere consistentă la care se adaugă, de regulă, accesoriile de plată.

Cum vă poate ajuta un consultant fiscal sau un specialist prețuri de transfer?

Întrebarea care apare vizează valoarea cu care trebuie să mă ajustez voluntar dacă am un risc de prețuri de transfer sau care este valoarea pe care trebuie să o rectific dacă am orice alt risc fiscal.

Estimarea cuantumului acestor ajustări poate fi realizată de un consultant fiscal / de prețuri de transfer in-house sau de unul extern care vă pot ajuta astfel, să diminuați, riscurile fiscale viitoare.

[divider height=”30″ line=”1″]

Alina Andrei Autor: Alina Andrei, Tax & Transfer Pricing Partner al Cabot Transfer Pricing

[divider height=”30″ line=”1″]

Despre Cabot Transfer Pricing

De zece ani, Cabot Transfer Pricing este una dintre firmele de consultanță fiscală specializată în prețurile de transfer cu o creștere rapidă pe piața din România.  Cu o echipă alcătuită din 5 profesioniști competenți, compania deservește un portofoliu de mai mult de 300 de societăți – filiale ale unor grupuri locale sau multinaționale.  Află mai multe pe www.cabot-tp.ro.

[divider height=”30″ line=”1″]

Citește și:

Studiu Valoria: 72% dintre companii spun că delegarea sarcinilor către echipe virtuale este competența nouă necesară managerilor în această perioadă

Studiu EY: Consumatorul român devine atent la calitate, preferă produsele locale și este pregătit să migreze către cumpărături online

Comisia Europeană prelungește valabilitatea ajutoarelor de stat

Un salariu minim decent – o nouă politică a Uniunii Europene

Studiu EY: Sectorul energiei regenerabile dă semne că-și revine rapid, în pofida impactului COVID-19

Florentina Șușnea, PKF Finconta: Cele 5 calități ale liderului, necesare în economia afectată de pandemie

Noua normalitate: audit și consultanță la distanță în economia post-COVID

Studiu EY: Liderii de business privesc dincolo de criză și configurează noi planuri de fuziuni și achiziții


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/

[divider height=”30″ line=”1″]

Material de opinie semnat de
  • yass

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.