Alina Andrei, Cabot Transfer Pricing: Toamna se numără încasările la ANAF
În toamna aceasta, mai exact pe 25 octombrie 2020 expiră termenul unei facilități extrem de importante pentru mediul de afaceri și în special pentru IMM-uri, care au acces mai greu la finanțare: amânarea plații taxelor și a executării silite.
Ce se întâmplă însă după 25 octombrie?
Teoretic, toate firmele care nu au plătit impozitele la termenul legal de 25 ale lunii pentru luna anterioară trebuie să achite toate restanțele acumulate în perioada de acordare a facilității (martie – octombrie) până cel mai târziu la 25 octombrie.
Altfel, în lipsa altor mecanisme sau facilități de plată, vor fi executate silit și cel mai probabil multe dintre ele vor intra în insolvență și ulterior faliment.
Se discută tot mai mult zilele acestea ca termenul de 25 octombrie să rămână termenul final al facilității de amânare a plății / executării silite, întrucât o nouă amânare ar pune presiune pe construcția bugetului anului viitor.
Astfel că, singura soluție pentru cei care nu pot să plătească este posibilitatea restructurării / eșalonării datoriilor fiscale.
În prezent, restructurarea sau eșalonarea datoriilor fiscale se face doar prin garanții aduse ANAF. Fără eliminarea acestei condiții, restructurarea / eșalonarea datoriilor fiscale va fi foarte dificilă și în unele situații, imposibilă.
Ce urmează din punct de vedere fiscal?
Observăm o serie de modificări de procedură fiscală care accentuează tendințele existente deja de ceva vreme – obligația de a declara în 394 dacă există tranzacții cu afiliați (români sau străini), desk-auditul, obligațiile de declarare a tranzacțiilor transfrontaliere cu potențial de optimizare fiscală conform DAC6 – toate aceste obligații arată că tendința autorităților fiscale va fi de asigurare a conformării fiscale și de reducere a posibilităților de optimizare fiscală.
Pârghiile pentru asigurarea conformării fiscale voluntare sunt controalele fiscale și observăm o accentuare a lor (datorată și presiunii pe buget), dar și modificările legislative care vor lăsa puțin sau deloc spațiu de manevră în ceea ce privește optimizarea fiscală.
La ce să ne așteptăm în 2021?
Mulți specialiști fiscali și bancheri vorbesc de o creștere de taxe în România în 2021 pe fondul unor cheltuieli bugetare imense generate de pandemie.
Dacă ne uităm la ce întâmplă la nivel european – discuții tot mai intense despre impozitarea giganților digitali, finanțarea cheltuielilor generate de pandemie exclusiv din taxe și impozite noi, atunci cu siguranță și în 2021 vom discuta mult despre fiscalitate.
5 lucruri de avut în vedere în perioada următoare:
- Verificați dacă puteți beneficia de facilitățile fiscale acordate în acest an (bonificații la plata impozitului pe profit, amnistierea accesoriilor în condițiile achitării tuturor obligațiilor fiscale restante până la 15 decembrie 2020, alte facilități / fonduri / granturi).
- Realizați o mapare a riscurilor fiscale și de prețuri de transfer și estimare a lor și bugetați ajustări dacă aveți riscuri în acest sens (pierdere din exploatare, tranzacții semnificative cu afiliații).
- Realizați o revizuire a fluxurilor intra-grup în vederea determinării obligațiilor de declarare a tranzacțiilor transfrontaliere cu potențial de optimizare fiscală conform DAC6.
- Bugetați majorări de taxe pentru anul viitor.
- Asigurați fondurile necesare pentru perioada următoare.
[divider height=”30″ line=”1″]
Autor: Alina Andrei, Tax & Transfer Pricing Partner al Cabot Transfer Pricing
[divider height=”30″ line=”1″]
Citește și:
Frauda „Mesaj de la șef” în perioada pandemiei
Studiu EY România: Sustenabilitatea va juca un rol important în redresarea companiilor
Munca de la birou devine munca de oriunde în lume, o tendință cu consecințe fiscale
Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:
➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/
[divider height=”30″ line=”1″]