2021.02.07 Articole

Alina Făniță, PKF Finconta: Inovația în contabilitate ține de tehnologie

Inovația nu este simplă când într-o profesie tot ce faci este ghidat de reguli, reglementări și canoane. Este și cazul profesiei de contabil. Nu că nu se poate inova deloc, dar că mentalitatea exersată în timp îl oprește pe practicantul acestei meserii s-o facă. Însă tehnologia schimbă această paradigmă. Regulile și reglementările rămân stricte, dar se poate inova prin apelul la tehnologie.

Acum, mai mult ca oricând, tehnologia le permite contabililor și consultanților fiscali să se conecteze mai eficient cu clienții lor, prin platforme software colaborative integrate. Tehnologia nu îi înlocuiește, ci mai degrabă le oferă mai multe oportunități de a-și face munca printr-o comunicare mai strânsă cu clienții.

Platforme precum Skype, Teams sau Zoom ne-au permis tuturor în 2020 să vorbim cu clienții noștri de oriunde, oferind în același timp o comunicare virtuală față-în-față – crucială atunci când vorbim despre clarificări de date sau de tranzacții complexe. Tehnologiile acestea au făcut posibil să oferim consultanță contabilă și fiscală relevantă, în timp real, în același timp, menținând în același timp conexiunea umană. Astfel, tehnologia ne-a dat capacitatea de a petrece timp creând conexiuni și oferind consultanță în timp real, chiar atunci când clienții au nevoie de aceasta.

Prin urmare ca să poți declanșa inovația într-o companie, mai ales una de contabilitate, trebuie să creezi o cultură a inovației bazată pe tehnologie. Cum tehnologia aduce un potențial uriaș, pentru a construi o cultură a inovației trebuie să ținem cont de următorii cinci pași:

  1. Construiește o infrastructură pentru inovație – Multe idei pot fi generate de membrii unei organizații, dar dacă acestea nu au cadrul de testare necesar, rămân doar idei. De aceea este necesară o infrastructură care să susțină testarea sau implementarea acestor idei. Oricât ar părea de birocratică abordarea, crearea unei echipe dedicată temei inovației, condusă de directorul general cu rol de evaluare, sprijin și coordonare, e un prim pas spre formalizarea procesului de inovație care altfel ar putea eșua în timp pierdut, epuizare și dezamăgire.
  1. Inovația nu ține întotdeauna de originalitate – Nu toți oamenii sunt Leonardo DaVinci, dar e bine să fie creativi. De aceea în cadrul procesului de ideație se pot aduce împreună oameni cu roluri cunoștințe și experiențe diferite. Uneori, prin recombinarea și reorientarea unor idei simple, se pot genera soluții de un impact similar inventării unor lucruri complet noi.
  1. Menține o mentalitate tonică a începutului – Fiecare nouă zi e bine să fie privită ca un nou început pentru procesul inovației. Orice situație este un prilej nou de a căuta o soluție nouă la o problemă veche. Procesele pot fi mereu îmbunătățite, iar o astfel de abordare ajută angajații să nu mai privilegieze rezultatul înaintea procesului, învățând să ia decizii rapid și să fie centrați pe nevoile clientului.
  1. Învață din fiecare eșec, pe drumul inovării – E foarte greu să disloci mentalitatea formată în primii ani de școală că este rău să greșești, dar totuși, în inovație, fiecare idee te duce cu un pas mai aproape de o descoperire excepțională. Mai mult, prin această abordare colegii ajung să înțeleagă că pot pune pe masă toate ideile lor fără teama de a greși sau de a fi judecați de ceilalți.
  1. Include toți angajații în proces – Întotdeauna vor fi angajați care vor performa mai bine decât ceilalți, dar rezultatul inovației este mai bun când toți contribuie sau își propun să fie inovativi. Această abordare este importantă pentru cei care se află în relație cu clienții. Numai că și aici, contează buna ghidare și coaching-ul oamenilor spre a fi inovativi. Inovația nu se face la comandă. Cadrul, procesul își au rolul lor în orientarea angajaților și antrenarea capacității lor spre a fi inovativi în utilizarea tehnologiei.

Așadar pentru ca angajații să fie inovativi e nevoie de o cultură organizațională solid orientată spre inovație. Dacă oamenii sunt deschiși spre nou și diferit, spre schimbare și relevanță pentru client, cresc șansele ca inovația să fie generată în companie. Inovația nu e atașată de o funcție sau vechime în companie. Poate să provină de la un furnizor de software pentru contabilitate, un tânăr din audit ”împrietenit” cu tehnologia sau un consultant extern.

Dincolo de caracterul general al celor cinci pași rămâne necesitatea orientării profesiei contabile spre viitor, spre inovație tehnologică și schimbare. Dacă nu a mai încercat nimeni ideea propusă, nu înseamnă că e rea și trebui radical respinsă. Nici fotografia digitală nu a fost adoptată de Kodak.

[divider height=”30″ line=”1″]

 

 

 

 

Autor: Alina Făniță, Partener, PKF Finconta

[divider height=”30″ line=”1″]

Citește și:

Dan Fleşariu, EY România: Poate deveni sectorul imobiliar un vector de creștere pentru investițiile străine directe?

Radu Derscariu & Simona Bădoiu, Deloitte România: Declarația unică, ediția 2021 – ce se schimbă față de anii trecuți și ce neclarități rămân

Studiu EY: Activitatea IPO globală încheie în forță anul 2020, depășind așteptările pieței

Andreea Geacu, Deloitte România: Relațiile comerciale România-Turcia, puse în pericol de o prevedere nou introdusă în Codul Fiscal

Studiu EY: Activitatea globală de fuziuni și achiziții a fost rezistentă la șocuri în 2020, se așteaptă o intensificare a activității în anii următori

Alex Milcev, EY România: Mesaj către noul Guvern: Relansarea depinde de noi toți și trebuie să înceapă chiar acum

Vlad Boeriu, Deloitte România: Necunoscutele anului 2021 –  factorii care ar putea influența activitatea companiilor anul viitor

Studiu Deloitte: Siguranța angajaților și revenirea la locul de muncă sunt principalele preocupări din perspectiva juridică ale organizațiilor, care anticipează reluarea unui nivel obișnuit de funcționare în prima jumătate a lui 2021

Mihaela Iacob & Claudia Matei, Deloitte România: Necesitatea taxării echitabile a economiei digitale, urgentată de pandemia de COVID-19

Florentina Șușnea, PKF Finconta: Raportarea corporativă, o punte între companii și investitori


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/


Sursă foto: Unsplash.com

[divider height=”30″ line=”1″]

Material de opinie semnat de
  • yass

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.