2019.04.09 Blog

Ce presupun schimbările de context și de piață în sectorul de supply chain management

Managementul eficient al lanțului de aprovizionare și eficiența operațională ridicată sunt esențiale, un diferențiator important pentru business, iar lanțurile de aprovizionare se află sub o presiune continuă de a performa. Deoarece contextul se schimbă și odată cu el, și cerințele de pe piață, am pus cap la cap viziuni, idei și soluții la “Transylvania Supply Chain & Logistics Forum & Expo”, conferință organizată la Cluj-Napoca.

Victor Danilă – Supply Chain Manager, ORKLA FOODS România a deschis discuția la “Transylvania Supply Chain & Logistics Forum & Expo și a vorbit din perspectiva unui producător în relația cu clienții, astfel încât să identifice oportunitățile de automatizare. ‘Ne aflăm într-o zonă cu un deficit destul de mare din partea consumatorilor. Supply Chain a evoluat continuu. Acum se prezintă ca o rețea complexă cu multiple conexiuni, fluxuri directe, indirecte, inverse, pe tot globul’. Victor este de părere că încrederea provine în mare măsură din posibilitatea de a vedea și înțelege business-ul respectiv. Iar acest lucru face clienții să se simtă confortabil și le  conferă un sentiment de control asupra a ceea ce cumpără și consumă.

Rețeaua CTPark este cel mai mare sistem integrat de parcuri industriale premium din Europa Centrală, cu peste 5 milioane de m² de proprietăți de clasă A în peste 90 de locații strategice. Ana DumitracheCountry Head Romania, CTP INVEST vorbește despre modalitatea în care business-ul la nivel de industrie reușește să întrunească nevoile și cerințele clienților: ‘Construim depozite care să dureze cel puțin 50 de ani de la momentul livrării. Ne concentrăm pe reducerea de energie, deoarece costurile importante sunt reprezentate de utilități. 10% dintre clienții noștri sunt din zona de ecommerce, din industrii diferite: Industrial Goods & Services, Retail, Telecommunications, restul clienților fac parte din sectoare de business precum: Transport & Logistics, Industrial Goods & Services, Food & Beverage, Automobiles & Parts, Technology, Telecommunications, Basic Resources, Utilities, Construction & Materials, Personal & Household Goods, Real Estate, Financial Services, Retail.’

Am continuat alături de Marian Orzu – Managing Partner, DUNWELL care a prezentat datele unui raport de piață din sfera sectorului de real estate la nivel industrial. ‘Logistica din sectorul de real estate a ocupat un loc important în piață anul trecut datorită unei creșteri rapide în ceea ce privește industria de e-commerce, lucru care va mapa lucrurile mult mai clar în următorii ani. În 2018, split-ul la nivel de ocupare arată cam așa: 42% retail, 24% logistics, 20% FMCG, 9% Automotive, restul de 6% fiind allocate altor domenii.’ În ceea ce privește predicțiile, oferta s-ar putea extinde cu o suplimentare de 750.000 mp în 2019. Mai puțin de jumătate (300.000 mp) sunt deja în construcție, iar o treime din suprafață este situată în București. Probabil că proiectele se vor extinde de asemenea, și către Craiova, Constanța, Iași.

JORGE GUILLÉN RANGIL, Export Manager,  AGROVECO (Spania) ne-a vorbit mai departe despre procesele de tracking și planificare în 43 de țări a unei fabrici de furaje care utilizează materii prime vegetale. ‘Fondată în 1964 cu 64 angajați, Agroveco a ajuns în prezent la un depozit de 500 mp și silozuri noi a câte 12.000 tone de materie primă, cu un scop orientat către export. Pentru că contextul ne cerea, a fost nevoie să automatizăm un cumul de procese, să schimbăm modelul de business. Astfel, în 8 ani am ajuns să ne extindem în 44 de țări de pe 5 continente, și să găsim rețeta de funcționare dintre coordonarea logistică și lanțul de aprovizionare, atât din punct de vedere al serviciilor, cât și al calității. De asemenea, adoptarea unui ERP și crearea unei aplicații care să satisfacă nevoile pe care le-am identificat, au condus la un rezultat mai mult decât necesar: o singură persoană din birou poate coordona activitatea la nivel de producție în 42 de țări.’

Prima sesiune a discuțiilor s-a încheiat alături de Daniel Drăgușin, Customer Service and Logistics Senior Manager East Balkans, PEPSICO alături de care am vorbit despre oportunități și procese de optimizare în supply chain, aplicat pentru PEPSICO. ‘Rețeaua logistică a Pepsico în România se întinde în Timișoara, Cluj-Napoca, București, Constanța, Bacău. De exemplu, pentru depozitul din București (Dragon), a fost nevoie să adoptăm un sistem automatizat (pasarelă automatizată), deoarece ne-am dat seama că trebuie să optimizăm resursele și să oferim soluții, pentru o eficientizare cât mai mare și un contact direct cu clienții în toate aspectele.

Am început cea de-a doua sesiune a conferinței alături de Carsten Lundin, Consultant, AMCS Group (Danemarca) : ‘AMCS Group oferă soluții de optimizare a transportului pentru business-uri. Dintre beneficii, ne putem mândri cu reducerea de 5-10% a kilometrajului, a timpului de conducere și a emisiilor de CO2, o reducere de 5-10% a numărului de vehicule, reducerea de 25-75% a timpului petrecut pentru planificare, nivel considerabil îmbunătățit pentru serviciile clienților și reducerea timpului petrecut pentru urmărirea prin intermediul sistemelor informatice integrate.’ În ceea ce privește cum s-au schimbat nevoile și cerințele clienților, Carsten este de părere că ‘astăzi clienții au preluat controlul și interacțiunea cu ei este necesară pentru ca un business să poată supraviețui. Nu mai este suficient să îi acorzi clientului acces doar pe un portal web sau la o aplicație, rețele sociale sau o linie telefonică. E nevoie de un efort susținut în a asculta cerințele acestora și să te adaptezi.’

L-am avut alături de noi și pe Cosmin Băroiu – Business Unit Manager – Routing, iTRACK Logistics -una dintre principalele platforme de telematică, management de flotă, monitorizare GPS, dar și furnizori de produse și servicii de planificare și optimizare operatională și strategică. Cosmin este de părere că ‘înainte de implementare și startul unui proiect, testarea și validarea compatibilității soluției pe business-ul propriu este absolut necesară, precum și implicarea utilizatorilor și a celor impactați de utilizarea unui soft. De asemenea, soluția standard uneori nu este posibilă. Analizați din timp efortul și gradul de implicare a echipei de IT interne și/sau alți furnizori de soluții informatice. E important să ajutăm consultanții furnizorului să înțeleagă business-ul și să îl “simtă” cât mai de aproape. Mai mult decât atât, vizitele în depozit ajută furnizorul.’ Concret, pentru unul din clienții iTrack, Pharmafarm, soluția a venit în cadrul activității de distribuție, obținându-se: ‘4-6 % kilometri reduşi prin optimizarea rutelor iniţiale; 9-11% kilometri reduşi prin refacerea zonelor de livrare ale agenţilor livratori; 15% reducerea timpului petrecut în rute de către şoferi; 25% Reducerea substanţială a timpului alocat procesului de rutare si verificare.’

Dragoș Filăstăcheanu,  Software Sales Director, HIGH-TECH SYSTEMS &  SOFTWARE (HTSS) – soluții și servicii care integrează standarde înalte de infrastructură și de afaceri, asigură securitatea și centralizarea informațiilor. Aplicația DataKlas Fleet Management oferă date generale precum: date de identificare, caracteristici ale caroseriei și ale motorului, informații privind confortul și siguranța și așa mai departe; Informații despre cumpărarea vehiculului: datele de cumpărare și livrare, prețul, valutele, kilometrajul, garanția; Echipamente: GPS, AC, bar, toaletă, remorcă, lanțuri, echipamente speciale, mașini; Detaliile privind politica CASCO și RCA; Date de funcționare: consumul de carburant și alocațiile cu valabilitate, număr km și ore de funcționare. Așadar o centralizare a datelor, tracking și alocarea costurilor într-un mod eficient, dar și o interfață ușor de folosit.  Despre componenta legislativă am vorbit cu Mihaela Hampu, Senior Manager, Tax Advisory, MAZARS cu care am discutat despre provocările fiscale din domeniu, precum și ariile de risc. Despre inspecțiile fiscale și tranzacțiile intra-grup, Mihaela ne informează că ‘pe 25 februarie 2019 ANAF a anunțat că au fost începute inspecții fiscale la 80 de contribuabili mari și mijlocii. Se au în vedere 480 de contribuabili pentru control până la sfârșitul lui 2019. În cazul serviciilor de depozitare, acestea sunt în legătură cu bunurile imobile dacă o parte specifică din bunul imobil este alocată utilizării exclusive de către client, mai precis: Servicii de depozitare cu alocarea unui spațiu distinct clientului: Locul prestării este locul unde se află imobilul sau Servicii de depozitare fără alocarea unui spațiu distinct clientului: Locul prestării este locul unde beneficiarul își are stabilit sediul activității economice.’ Mihaela a adus în discuție și implicațiile TVA pentru serviciile de logistică și depozitare, precum și aplicarea scutirii de TVA pentru serviciile leagte de import/export. ‘Persoana obligată la plata TVA în România poate justifica scutirea de TVA pe baza următoarelor documente:  •       Factură pentru serviciul prestat;•       Contractul încheiat pentru prestarea serviciilor de transport;•       Documente specifice de transport (e.g. CMR, documentul de tranzit vamal comunitar T1);•       Documente din care să rezulte că sunt servicii accesorii unui transport de bunuri care au fost exportate;•       Documente din care să rezulte că bunurile au fost exportate.’ Aristides Matopoulos, Reader in Logistics and Supply Chain Management, ASTON UNIVERSITY, Visiting Professor, UNIVERSITY OF LILLE, Director, SUPPLY CHAIN GNOSIS CONSULTING SERVICES (Marea Britanie) a fost ultimul invitat din cadrul conferinței și ne-a împărtășit beneficiile folosirii instrumentului SCRL în supply chain management: ‘identificarea lacunelor în competențele și capabilitățile unde sunt necesare îmbunătățiri; evaluarea SCRL și a planului unui furnizor pentru o aliniere mai bună la prorpiile planuri (valabil și pentru furnizorii dintr-o tehnologie complementară); inițializarea planurilor de dezvoltare a instrumentului în ciclul de dezvoltare tehnologică; impulsionarea îmbunătățirii tehnologice și inovarea într-un mod structurat.’

Eveniment organizat de BusinessMark, susținut de: iTrack Logistics, CTP Invest, Mantis, Mazars România, High Tech Systems & Software, PUMBA Creative Studio, AVIS.

Radio-ul oficial al evenimentului: Europa FM.

Eveniment organizat cu susținerea:  Arilog, BRCC, CCIRI, BCCBR, Zelist Monitor.

Traducere oferită de: Biroul de traduceri Champollion.

Parteneri media: Clujul de Buzunar, I like Cluj, Tranzit, Financial Market, Curierul Național, Transilvania Business, DeBizz, Administratie.ro, Business24, Financiarul, InTurda.ro, InfoOradea, Social Media Romania, Antreprenor în România, Stiri Actuale, Global Manager, Market Watch, Depozitinfo.ro, Jurnalul de Afaceri, MATEK, Monitorul de Făgăraș, Revista Piața, Portal Management, BirouInfo.ro, PRwave, MoneyBuzz, Rbe Connect, PRbox.ro, spatiulconstruit.ro, Ziare.com, Business Press, Cargo Magazin.

 

 

Material de opinie semnat de
  • yass

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.