2014.05.12 Blog

Conor Neill, keynote speaker al Galei Leadership Concert, despre arta de a fi lider

Conor Neill este profesor în leadership la IESE Business School și speaker renumit în mediul internațional. Acesta va participa în calitate de keynote speaker pe 26 mai 2014 la evenimentul ”Leadership concert. The Orchestra Experience” organizat de Leadership Events în parteneriat cu BusinessMark, ce va avea loc la Ateneul Român din București, unde va va avea o intervenţie structurata drept o simfonie a colaborării, aducând în atenția audienței importanța liderului pentru obținerea unor rezultate de excelență. În demersul său, Conor Neill va fi sprijinit de Orchestra Camerata Regală și de dirijorul Constantin Adrian Grigore, alături de care va demonstra importanța pe care un lider o are prin exemplificarea modului în care acțiunile dirijorului influențează natura relațiilor de colaborare între membrii orchestrei.

Care este, în opinia dumneavoastră, cea mai importantă calitate pe care ar trebui să o aibă un lider?

Integritatea personală. Integritatea este abilitatea de a spune ,,nu” deseori. Integritatea înseamnă să nu gândești ,,cum ar lua altcineva această decizie?’’, ci ,,ce mi se pare mie corect în luarea acestei decizii?’’

Profesorul Jim Kouzes cercetează de 30 de ani factorii care influențează implicarea angajaților în companii – care sunt diferențele esențiale între:

  • Angajații ne-implicați: compania în care angajații lasă pixul din mână la ora 17:00 și păstrază aproape un exemplar al contractului de muncă, astfel încât să nu facă nimic din ceea ce ,,nu este în contract” – și
  • Angajați implicați: companiile în care oamenii se susțin unii pe alții, împărtășesc idei, își fac treaba foarte bine, fără a fi împinși de la spate ?

Ce a descoperit? Misiunea, viziunea și valorile declarate nu contează prea mult. Proclamarea publică a integrității este prea puțin relevantă. Există 4 lucruri care fac o diferență imensă: faptul că îmi consider sau nu șeful a fi:

a)      onest

b)      competent

c)       o persoană care privește în perspectivă (întrebând: ,,ce putem face acum? Mai curând decât: ,,cine este vinovat pentru problema aceasta?”)

d)      o sursă de inspirație

Onestitatea este de 3 ori mai importantă decât toți ceilalți factori luați laolaltă. Dacă nu-mi percep șeful direct ca fiind onest – ca având integritate personală – nu contează cât de competent este, cât de capabil e să privească în perspectivă și cât de mult mă inspiră.

 

Toată lumea vorbește astăzi despre leadership și se formulează diferite definiții. Care credeți că este esența leadership-ului?

Să-i ajutăm pe cei din jurul nostru să se confrunte cu realitatea și să abordeze realitatea așa cum este aceasta, nu cum ne-ar plăcea să fie.

 

Ce credeți că îi împiedică pe oameni să obțină rezultatele extraordinare pe care și-ar dori să le aibă?

 

Am notat o ecuație pe tablă cu câțiva ani în urmă: ,,Performanța = Potențial – Auto-sabotaj”. Motivele pentru care nu ne realizăm potențialul nu se află în afara noastră, ci în interiorul nostru. Dacă petreci timp pentru a căuta o scuză, vei găsi o scuză bună. Există 4 instrumente puternice pe care le întrebuințează auto-sabotajul:

e)      Distragerea (lipsa de concentrare)

f)       Concepțiile rigide (am ce am pentru ceea ce sunt, nu pentru că am muncit din greu)

g)      Iluzionarea (aroganța, negarea, nostalgia sunt principalele manifestări ale auto-iluzionării)

h)      Slaba gestionare a anxietății (sau a supărării, a furiei sau a dezamăgirii; faptul că permitem ca o pierdere să se transforme în 5 sau 6 pierderi)

 

Din experiența dumneavoastră, managerii știu să fie lideri? De ce este nevoie pentru a fi un lider eficient?

 

Dacă îți pasă, poți fi lider. Întrebarea ,,sunt lider?” este o întrebare falsă – întrebarea corectă este: ,,prin ce sunt lider?” Dacă stai și aștepți ca alții să preia controlul- ești un lider negativ. Dacă intri într-o încăpere furios pentru că ,,nu sunt o persoană optimistă”, ești un lider negativ. Toate persoanele au un impact asupra nivelurilor energetice din încăpere. Poți alege să contribui la creșterea acestora sau la scăderea lor.

Se spune că granița dintre a fi un bun părinte și un părinte ineficace este decisă de faptul dacă ai cumpărat sau nu o carte pe tema creșterii copiilor. Nu are importanță dacă ai citit cartea sau nu; important e că ți-a păsat suficient de mult încât să o cumperi. Informațiile din carte nu te vor face un părinte mai bun; faptul că îți pasă suficient încât să dorești să înveți te va face un părinte mai bun. La fel stau lucrurile în cazul leadership-ului – faptul că îți pasă suficient încât să dorești să înveți te va face un lider mai bun.

Care credeți că sunt principalele greșeli pe care le fac managerii?

Faptul că rezolvă problemele în locul angajațiilor lor. Într-o companie, problemele sunt ca maimuțele într-o pădure – vor urca la cel mai înalt nivel la care pot ajunge. Un manager bun retrimite problemele la echipa sa, întrebând: ,,ce ați face? Ce resurse avem? De ce resurse avem nevoie? ”

Este antreprenoriatul experiența absolută a unui lider? Cât  de provocatoare credeți că este această experiență?

Antreprenoriatul este marcat de mari avantaje și pericole-succesul și eșecul unei companii devin succesul și eșecul personal al antreprenorului ca individ. Îmi este ușor să fiu motivat și inspirat când veniturile companiei mele cresc de la o lună la alta – mi-e foarte greu să fiu motivat și inspirat când văd că vânzările scad de la lună la lună.

Bill Gates spune că succesul este un dascăl necruțător- majoritatea oamenilor nu învață decât ideea falsă ,,merit asta.” Eșecul este un dascăl intransigent, dar eficient. Antreprenoriatul nu-mi permite să mă ascund- dacă nu pot să vând, nu mă pot ascunde; dacă nu pot angaja oameni deosebiți, nu mă pot ascunde; dacă nu pot construi un produs, nu mă pot ascunde. Nu mă pot ascunde de eșec. Acest fapt clarifică și transcende politica, nostalgia, negarea și toate acele forme minunate ale fanteziei pe care noi, ființele umane, le-am dezvoltat pentru a evita să acceptăm realitatea așa cum este ea cu adevărat.

Credeți că leadership-ul și profitabilitatea sunt direct proporționale? De ce? 

Pe termen scurt, nu. Dacă îmi dați să conduc un Ferrari, mă voi deplasa mai rapid decât dacă m-aș afla la volanul unei Skoda rablagite. Șoferul, mecanicii pot face o mulțime de lucruri, însă natura domeniului în care activați și natura competiției de pe piața în care vă aflați constituie un propulsor foarte puternic al profitabilității.

Rolul leadership-ului este acela de a schimba și de a îmbunătăți organizația. E posibil ca un bun lider care anul acesta conduce o Skoda să piardă, însă va munci pentru a aduce resursele și oamenii necesari pentru a îmbunătăți mașina de-a lungul timpului. Un lider extraordinar poate în cele din urmă îmbunătăți calitatea și capacitățile mașinii.

Cât de importantă este comunicarea când vorbim despre lideri și echipele lor? Care ar putea fi efectul negativ dacă liderii și echipele lor nu ar avea o comunicare adecvată?

Cominicarea este foarte importantă, dar nu cuvintele sunt cele mai puternice instrumente de comunicare pe care le deținem.  Cel mai bun discurs este ,,Urmați-mă”- iar oamenii te urmează pentru că viața ta este un exemplu foarte pregnant. Avem nevoie de cuvinte atunci când viețile noastre nu merg prea bine sau când avem zile pline.

Verne Harnish, fondatorul Organizației Antreprenorilor, mi-a spus: ,,dacă vrei ca fiica ta să citească, este mai bine să te vadă citind decât să-i citești tu ei. M-am gândit: ,,desigur”… dar apoi mi-am dat seama că nu mă vede deseori citind. Citesc în pat, când ea doarme deja. În ziua aceea am luat câteva cărți și le-am așezat lângă canapea. Când a venit de la școală, stăteam pe canapea și am luat o carte. După 10 secunde s-a așezat și ea pe canapea, cu propria ei carte în mână (nu a citit decât 20 de secunde, înainte de a mă întreba ,,putem să ne uităm la desene animate?”). Ceea ce m-a făcut să-mi dau seama cât este de important ca viața mea să reprezinte un exemplu bun- ea învață din ceea ce fac, nu din ceea ce îi spun că ar trebui să facă.

Care sunt cele mai importante instrumente pe care ar trebui să le dețină un manager pentru a fi un lider adevărat?

Curiozitate, Empatie și Uimire. Cei mai buni manageri nu au toate răspunsurile, dar știu cum să pună întrebări bune. John D. Rockerfeller era celebru pentru faptul că nu oferea niciodată răspunsuri, ci punea mereu întrebări profunde.

Cele mai bune 4 întrebări pe care le poți adresa în calitate de lider sau manager, zi de zi, în pauzele de cafea, la prânz, pe coridoare, înainte de ședințe sunt: ,,ce merge bine? Ce nu merge? Ce ai schimba? Altceva?” Dacă învățați să adresați aceste întrebări des, veți învăța multe despre companie, iar oamenii vor simți că înțelegeți cu adevărat ce se întâmplă în departamentul lor.

Cum putem reuși să comunicăm eficient?

Aristotel ne-a spus cu 2.300 de ani în urmă că trebuie să ne conectăm pe 3 niveluri dacă vrem să comunicăm în așa fel încât să ajungem la celălalt:  Logos, Etos și Patos.  Logosul înseamnă că argumentul meu are sens din punctul de vedere al publicului (care deseori nu este identic cu punctul de vedere al vorbitorului). Etosul presupune ca publicul să îi acorde credibilitate vorbitorului- acesta trebuie să fie atât competent profesional, cât și demn de încredere la nivel personal. Patosul implică faptul că publicul resimte o emoție în raport cu subiectul.

Aș sugeta că esența unei bune comunicări constă în înțelegerea clară a diferenței dintre ,,ce vreau să spun” și ,,ce ai tu nevoie să auzi.” Ceea ce e ușor în teorie… dar foarte greu atunci când ajung târziu acasă și prietena mea îmi spune: ,,ai întârziat. Mereu întârzii.” Aici, în acest moment, între a ști și a acționa în consecință, în raport cu diferența dintre ,,ce vreau să spun” și ,,ce ai tu nevoie să auzi”, survine dificultatea emoșională!

Ce este comunicarea persuasivă și care sunt cei mai importanți factori pe care trebuie să-i luăm în considerare?

În cea mai mare parte, comunicarea eșuează deoarece vorbitorul nu transmite cât se poate de clar ce dorește să facă publicul în momentul în care termină de vorbit. Eu le solicit tuturor studenților să înceapă pregătirea discursurilor cu afirmația: ,,după încheierea discursului meu, publicul va…”, pe care să o încheie cu un verb care exprimă o acțiune. ,,Votați pentru mine”, ,,semnați contractul”, ,,deschideți-vă agenda și stabiliți o întâlnire marțea viitoare” sunt toate acțiuni valide. ,,Să înțeleg mai mult despre X” nu este o acțiune validă.

 

 

 

Material de opinie semnat de
  • yass

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.