2018.08.29 Articole

Cum contribuie sectorul automotive la dezvoltarea economiei?

 

Știați că cel mai important segment al industriei românești este sectorul auto? Și că producția industriei auto în România este accelerată de cele peste 600 companii prezente pe teritoriul românesc? În aceste companii resursa umană reprezintă un număr de peste 200.000 angajați.

Potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică, România a realizat un export în valoare de 3,054 miliarde euro în anul 2017, export care a constat, în mare parte, din mobile auto deținute de producătorul român Dacia (acesta având o vânzare totală a anului trecut de peste 655.000 mașini vândute).

Cu toții cunoaștem faptul că, din industria automobilelor, compania Dacia este cel mai mare exportator al economiei românești, ce deține o cifră de afaceri de peste 23 miliarde lei – echivalentul a aproximativ 5 miliarde euro – și, totodată, cel mai mare importator de materie primă (acesta este un aspect obișnuit în rândul companiilor mari, deoarece acestea sunt, de cele mai multe ori, atât exportatoare cât și importatoare).

În spatele acestei producții se află peste 17.000 de angajați ce contribuie la dezvoltarea sectorului de automobile. Importanți sunt și roboții industriali ce susțin activitatea organizației (peste 800 roboți industriali, spre deosebire de anul 2004 când se regăsea un singur robot în uzină). Acest aport tehnologic adăugat aduce cu sine oportunitatea de creare a unor noi locuri de muncă în diferite domenii – fiind nevoie atât de programatori cât și de ingineri, business manageri etc. – dar conduce, totodată, și la necesitatea înlocuirii angajaților care se ocupă de MMM (manipularea manuală a maselor). Urmărim astfel cu atenție ce se va întâmpla cu resursele umane din acest sector: dacă pentru unele persoane constituie un avantaj, pentru altele această tehnologizare reprezintă pericolul de a își pierde locul de muncă.

Atunci când vorbim despre preferințele achiziționării de automobile, putem observa că preferințele consumatorilor se îndreaptă către achiziționarea mașinilor second-hand, însă interesant este de observat ce anume îi conduce pe aceștia să realizeze acest lucru (deși cunosc riscurile la care se supun atunci când produsul nu este nou).

Piața autoturismelor noi VS second-hand

   

Publicațiile de specialitate ne furnizau anul trecut date despre anul 2017 ce indicau un record – mai mult de 1 milion de mașini second-hand au fost înmatriculate sau reînmatriculate în România. Preferințele românilor în achiziționarea mașinilor second hand sunt orientate către cele aduse din Germania, urmate apoi de cele din Statele Unite.

Anul acesta, în România s-au înregistrat peste 274.000 mașini second-hand, iar acest rezultat reprezintă o scădere cu 7% față de anii precedenți. Pentru sectorul de automobile noi înregistrate, însă, s-a constat o creștere de 33% (75.000 de unități), fapt ce reprezintă o îmbunătățire în acest sector dar care încă nu îl depășește pe cel al automobilelor S-H.

Dar ce determină românii să aleagă mașinile second hand în detrimentul celor nou-nouțe? Evident, în primul rând este vorba despre prețul acestora, însă acesta nu este singurul motiv care determină consumatorii să se îndrepte către zona S-H. Acest sector constituie anumite avantaje, dintre care amintim:

  • Economisirea timpului – timpul de achiziționare a mașinilor second-hand este mult mai scurt (după participarea la târgul auto persoana în cauză poate pleca direct împroprietărită cu noua achiziție);
  • Posibilitatea de negociere cu vânzătorul – spre deosebire de show-room-urile reprezentanțelor auto, târgul oferă posibilitatea unei negocieri mai ample a sumei, spre deosebire de negocierea ce se poate realiza la show-room (unde posibilitatea de negociere a prețului este limitată);
  • Participarea la târgul de mașini oferă posibilitatea de comparare a mașinilor favorite, în cazul în care consumatorul are mai multe preferințe;
  • Persoanele care dețin cunoștințe despre modul de funcționare al mașinilor sunt mult mai avantajate de achiziționare din parcul auto, atât timp cât autoturismul se încadrează în normele și specificațiile cumpărătorului.

Însă sectorul S-H prezintă multe riscuri, iar cei care achiziționează aceste mașini pot fi afectați de numeroase situații, dintre acestea amintind:

  • Înșelarea cumpărătorului în privința nivelului de poluare pe care autoturismul îl poate produce (astfel, achiziționarul poate plăti mai mult atunci când va achita taxele de poluare);
  • Incertitudinea pe care o prezintă actele – acestea pot fi, în unele cazuri, falsuri, aspect care poate conduce către probleme legale serioase;
  • Neacordarea atenției în privința cererii unui raport tehnic autorizat al automobilului (consumatorul neputând astfel să constate cu certitudine vechimea pieselor auto);
  • Garanția mașinii ­– consumatorul trebuie să se asigure că aceasta oferă acoperire către toate aspectele esențiale ale acesteia (asigurând caroseria, motorul, transmisia etc.) – în caz contrar, acest cost în plus este irosit.

Industria auto în viziune europeană

Dacă vorbim despre tendințele la nivel european, aducem în discuție inițiativele pe care marile companii le au în vedere. Una dintre cele mai mari dorințe ale organizațiilor este de a îndepărta motoarele diesel din producția auto.

Viitorul, în materie de automobile, presupune creșterea producției de vehicule cu motor pe combustie internă în versiune hybrid, dar și de mașini electrice. Ne așteptăm, în următorii ani, la o tranziție către electrificarea tuturor automobilelor.

Strategiile de viitor aplicate de marile companii în industria auto sunt promițătoare, iar acestea aduc îmbunătățiri substanțiale în acest sector, deoarece pot dezvolta procesul de producție, conduc către elaborarea unor noi tipuri de specializări în domeniul tehnologic și, totodată, pot prezenta modalități prin care consumatorii vor avea posibilitatea să economisească resurse financiare și de timp prin tehnologiile noi aduse. Rămâne de văzut ce strategii fezabile va prezenta viitorul și care vor fi noile trenduri ce vor conduce către dezvoltarea economiei.

 


Surse:

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2018/08/20/drpciv-peste-75-000-de-autoturisme-noi-inmatriculate-in-romania-in-primele-sapte-luni–162678

https://www.ttonline.ro/en/romanian-industry-zoom/about-romanian-industry/trends-of-the-romanian-automotive-industry

Material de opinie semnat de
  • yass

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.