2020.06.12 Blog

#dialogurileBusinessMark. Ana Krasovschi, Carrefour România: „În acest context dinamic, corporațiile deștepte, liderii deștepți vor fi cei care vor face lucrurile împreună cu oamenii, fără să le impună”

Ana Krasovschi, Director Resurse Umane, Carrefour România a fost invitata noastră la #dialogurileBusinessMark. Ea ne-a vorbit despre schimbările produse în companie, ca urmare a restricțiilor impuse de pandemie, recrutarea în această perioadă și nevoile actuale ale angajaților 

[divider height=”30″ line=”1″]

Cum a schimbat COVID-19 domeniul dvs. de lucru? Care ați spune că sunt cele mai importante măsuri luate de la începutul epidemiei?

Ana Krasovschi:Contextul actual a adus, așa cum era firesc, modificări și în domeniul nostru. Colegii noștri au continuat să își desfășoare activitatea în magazine, cu mult curaj și responsabilitate pentru a oferi cele necesare unei țări aflate în stare de urgență. Sectorul online a fost cel care a fost turat la o altă putere față de anul trecut, Carrefour Online și Bringo fiind două variante la care oamenii au apelat cu încredere atunci când și-au făcut cumpărăturile de acasă. Bineînțeles că acest nou focus a presupus o altfel de abordare și din partea noastră și a fost un exemplu concret de mobilizare, indiferent dacă în trecut erai sau nu implicat în acest proces. Am știut că de asta au nevoie clienții și într-acolo ne-am mobilizat.

În rest, ceea ce funcționează acum diferit este activitatea Sediului (aproximativ 700 oameni) pentru care am ales tot ca măsură de prevenție pentru a reduce riscul răspândirii virusului să lucreze de acasă, încă din 12 martie. Noi aveam deja această obișnuință de câțiva ani, aveam cadrul și instrumentele necesare și astfel am reușit în doar câteva zile să ne aliniem și funcționăm eficient la capacitate maximă.  Pentru întoarcerea la serviciu am pregătit un plan de revenire graduală, cu un număr redus de colegi din fiecare departament, prin rotație, astfel încât să ne asigurăm că aceștia vor fi în siguranță. De asemenea, accesului în clădire și etajelor unde lucrăm le-au fost aduse modificări pentru a permite distanțarea socială și pentru a evita aglomerarea zonelor respective.”

Ați recrutat personal în această perioadă? Dacă da, ne puteți spune cum s-a schimbat comportamentul candidaților? 

Ana Krasovschi:Da, independent de contextul actual recrutările au continuat, atât în zona Operațională, cât și la Sediul central. Nu am sesizat o modificare substanțială în comportamentul candidaților, ci mai degrabă în profilul lor, observând o disponibilitate mai mare a celor veniți din industriile puternic lovite de pandemie, cum ar fi HORECA sau turism. Pentru Sediu, procesele de selecție se desfășoară în mediul online, având deja obișnuința de a lucra remote.”

Ce caută în prezent candidații? Mai reprezintă pachetul de beneficii o prioritate în alegerea unui nou loc de muncă?

Ana Krasovschi:În interviurile avute am sesizat că nevoia de stabilitate i-a îndemnat pe unii candidați care nu intenționau să se angajeze inițial să își caute un loc de muncă și o sursă de venit stabilă. De asemenea, mulți dintre ei sunt interesați de ceea ce oferim pe partea de asigurare de sănătate, pentru ei și cei dragi lor. În ceea ce privește pozițiile disponibile la Sediu, oamenii au fost mult mai atenți la componenta de siguranță și prevenție. Și-au dorit să cunoască măsurile luate, condițiile și perioada în care vom continua lucratul de acasă iar în cazul joburilor în care prezența la birou este obligatorie, au avut în vedere și un traseu cât mai scurt și mai sigur (short commute).”

Ce măsuri ați luat pentru siguranța angajaților la locul de muncă?

Ana Krasovschi:Carrefour își dorește să fie un loc sigur, fie că îți faci cumpărăturile în calitate de client, fie că faci parte din echipa magazinului. Așa că am avut o serie de măsuri de prevenție și protecție destinate tuturor prezenți în magazin: echipamentul de protecție (mască, vizieră, mănuși) oferit angajaților, fiind printre primii retaileri care au achiziționat viziere pentru angajați, instalarea panourilor de protecție în zona caselor de marcat și recepție clienți, amplasarea în magazine atât pentru angajați, cât și pentru clienți a aparatelor de dezinfectat și a chiuvetelor pentru spălarea mâinilor, dezinfecția constantă a magazinelor, nebulizarea Sediului și nu numai.

Suplimentar față de cele menționate anterior, strict pentru angajați, am lansat o campanie internă de conștientizare a contextului în care ne aflăm, cu informări constante dedicate măsurilor de prevenție. Datorită diversității de funcții și vârste din Carrefour, am încercat să ținem cont de specificul fiecărei categorii și să acționăm responsabil pentru a-i proteja. Astfel, încă de la închiderea școlilor, compania a decis să ofere zile libere plătite tuturor angajaților cu vârsta sub 18 ani sau peste 65 de ani, care lucrau în magazine. Am propus o alternativă la programul clasic al turelor în magazin, astfel încât colegii noștri să stea acasă mai multe zile libere. De asemenea, pentru a menține un loc de muncă sigur, am decis ca angajații care se întorceau din țările incluse în zone cu risc ridicat de infectare, dar care nu erau declarate zone roșii la acel moment, să rămână acasă, în zile libere plătite, timp de două săptămâni.

Pentru a fi pe fază și a gestiona centralizat posibile situații delicate privind COVID-19, am înființat SPOC – Single Point of Contact, o linie de contact permanentă la care au acces Directorii din sediu și magazine. Aceștia primesc informații pertinente de fiecare dată când au nevoie și au la dispoziție o aplicație unde sunt centralizate toate situațiile de coronavirus din Carrefour România, fiind mereu la curent cu evoluția lor.”

Mai putem vorbi despre „employee experience” atunci când angajații lucrează de acasă? Ce se poate face pentru ca ei să simtă, în continuare, acea apartenență la cultura organizațională?

Ana Krasovschi:Acest context a venit și a apăsat pedala de accelerație vis-a-vis de niște concepte pe care, în Carrefour, le-am dezvoltat în ultimii 4 ani de zile, sub umbrela unei puternice schimbări culturale care a avut în centrul ei încrederea și noi moduri de a lucra.  Deși de câțiva ani aveam exercițiul contribuției și al co-creării, schimbarea culturală era încă “work in progress” și simt că, dată fiind situația actuală, anumite lucruri au fost schimbate “de nevoie”, însă această nevoie ne-a făcut să le acordăm oamenilor credit 100%, să testăm concepte la scară largă și să îi câștigăm și pe colegii care la acel moment nu le-au văzut beneficiul direct.

Ținem aproape unii de ceilalți, chiar și așa, remote, fiind implicați atât în sedințe și sesiuni de lucru unde musai intrăm cu camerele pornite, pentru a ne bucura de micile gesturi și glume care ne fac întâlnirile mult mai apropiate de ceea ce trăiam în trecut, offline. Ne cunoaștem casele, copiii, animalele de companie. Unii dintre noi ne luăm timp să ne “resetăm” într-un cadru organizat, facilitat de un coach, să lăsăm deoparte necunoscutul, presiunea și volumul de muncă și să avem momente de introspecție și recunoștință pentru ceea ce se întâmplă fain în viața noastră acum.  Alte echipe își beau cafeaua împreună o dată pe săptămână, tot remote, și probabil că mai sunt și multe alte obiceiuri care fac echipele să se simtă aproape în condițiile actuale, impuse de pandemie. Important este ca managerii să își dea seama de aceste nevoi, pentru ca apoi să propună ceva concret, iar noi, echipa HR, să creăm acest context de conștientizare.

În continuare, noi pregătim SWOW, cum îi spunem noi, un smart way of working. Și continuăm să facem ceea ce facem noi de câțiva ani de zile: co-creăm acest nou mod de lucru. Am făcut un Task Force cu colegi din toate departamentele care are ca scop crearea unui nou mod de lucru adaptat așteptărilor oamenilor și corporațiilor, cât și a tendințelor pe care deja le vedem în privința remote work-ului îmbinat cu prezența fizică.  Un mod de lucru eficient, care are la bază valorile organizației noastre și care nu neglijează nevoile colegilor noștri.  În felul acesta, suntem convinși că vom avea și în viitor un EVP (Employer Value Proposition) autentic pentru colegii noștri și pentru a putea atrage și păstra talentele noastre în companie.”

Ce pot face angajatorii pentru a se asigura că oamenii rămân concentrați și motivați?

Ana Krasovschi:Din punctul nostru de vedere, este esențial să îi țină pe oameni în centrul activității lor, să le acorde atenția și tot sprijinul necesar. Este o perioadă nesigură, cu multe necunoscute pentru toți, iar noi, ca angajatori, trebuie să le asigurăm angajaților noștri un cadru în care să se simtă în siguranță.

În Carrefour, spre exemplu, suntem alături unii de ceilalți printr-o inițiativă pe care am construit-o cu specialiști (coach, terapeuți și alții) denumită #PentruSuflet și care își dorește să ne fie de folos în recăpătarea echilibrului interior în această perioadă. Am pus la dispoziția managerilor noștri un număr de telefon intern dedicat #PentruSuflet (deschis 7 zile din 7, între 6:00 – 22:00), unelte și informații utile pentru gestionarea situațiilor noi din viața profesională sau personală. Am construit și un grup de voluntari Prieteni #PentruSuflet care țin legătura cu managerii din magazine.

În plus, îi încurajăm pe toți angajații noștri, dacă simt nevoia să vorbească despre îngrijorările sau temerile lor, să folosească o linie telefonică (externă), gratuită. Ei pot apela acest Helpline de pe orice telefon, la orice ora, fără niciun fel de restricții. La celălalt capăt al firului se află psihoterapeuți, 300 la număr, disponibili 24/7, care îi ascultă și pot oferi ajutor.”

Credeți că această criză sanitară va schimba procesele și procedurile de muncă? Dar interacțiunile dintre angajați?

Ana Krasovschi:Deja o face, fie că ne dăm seama acum sau peste ceva timp. Pentru mine, este clar că prea curând nu o să ne întoarcem la vechile noastre rutine și împărtășesc cu echipa mea orice noutate pe care o aflu și care mă provoacă să mă opresc din ceea ce fac și să îmi schimb mindsetul.  Cred că trebuie să fim conștienți de toate schimbările din jurul nostru, să încercăm să anticipăm cât mai mult și să avem în vedere în conturarea noilor procese siguranța noastră a tuturor. În acest context dinamic, corporațiile deștepte, liderii deștepți vor fi cei care vor face lucrurile împreună cu oamenii, fără să le impună. Astfel, liderii care vor ști să-și adapteze modul de a lucra, de a privi și înțelege oamenii din jurul lor vor fi câștigătorii pe termen lung.”

Ce lecții credeți că vor învăța organizațiile la finalul acestei pandemii?

Ana Krasovschi:Cu siguranță fiecare dintre noi va avea ceva de învățat, la scară mai mare sau mai mică. Zona de business efectiv se va schimba radical, iar noi suntem aici să întâmpinăm toate oportunitățile și să fim cu doi pași înaintea schimbărilor (de trenduri, de viață, de consum).  Aș putea adăuga câteva din lecțiile mele de până acum: ceva este imposibil doar până când devine posibil; nu evita să iei în considerare ce așteptări au oamenii;  încrederea, într-un cadru care îmbină și reguli, este cheia motivării oamenilor; tratează oamenii ca fiind adulți când comunici cu ei, adică transparent și explicând “de ce-ul”, arată-te vulnerabil, spune că ai nevoie de o mână de ajutor,  dacă este cazul, și ia-ți puterea de la colegi pentru a depăși momentul, într-un status quo total nou și cu multe necunoscute pentru toată lumea; creează o ambianță de echilibru, pune controlul deoparte și “be water”, cum zicea Bruce Lee, în sensul în care poți alege să nu te lupți cu lucrurile care se întâmplă oricum, cu sau fără voia ta, și să iei ce e bun din ele.”

[divider height=”30″ line=”1″]

Despre Ana:

Ea ocupă această funcție de mai bine de 19 ani, încă de la venirea Carrefour pe piața din România, reușind să gestioneze cu succes și să asigure de-a lungul timpului o continuă adaptare a zonei de resurse umane, în funcție de strategia companiei precum și de schimbările survenite la nivel cultural, de trenduri, de viață, de consum.

Ana a jucat un rol cheie în achiziția și integrarea Billa și a început transformarea culturală și digitală a companiei, în conformitate cu metodologia VUCA. Ea este o sursă de inspirație în ceea ce privește obiceiurile noilor generații, îmbunătățirea mediului de lucru, adoptarea unor noi instrumente tehnologice și digitale în echipă.

Misiunea Anei ca profesionist este „Să conduci cu umilință, prin a fi un Servant Leader, să îi vezi pe ceilalți creascând prin coaching, facilitare, ascultare, prin puterea exemplului și prin plantarea de semințe.

[divider height=”30″ line=”1″]

Ați ratat primele articole din seria „Dialogurile BusinessMark”? Le puteți citi aici: 

#dialogurileBusinessMark. Ruxandra Caraivan, DB Global Technology: „Modalitatea în care companiile vor gestiona această criză va avea o contribuție importantă la sentimentul de apartenență la cultura organizațională”

#dialogurileBusinessMark. Cristina Ionescu, Mondelēz International: „În aceste momente excepționale avem o oportunitate unică de a arăta compasiune, înțelegere și un pic de vulnerabilitate”

#dialogurileBusinessMark. Radu Manoliu, Mondelēz International: „Lanțul de aprovizionare trebuie să se adapteze, să fie mai eficient, să descopere rute alternative de distribuție și să fie mai optimizat”

#dialogurileBusinessMark. Lăcrămioara Dărăban, Continental Sibiu: „Cred că această criză a pus în evidență încă o dată importanța flexibilității și a adaptabilității unei companii”

#dialogurileBusinessMark. Lavinia Răducu, Philip Morris Romania: „Coronavirusul este un profesor dur, de la care învățăm despre noi, despre compania în care lucrăm, despre cultura organizațională și despre oameni și omenire, în general”

#dialogurileBusinessMark. Ramona Puia, IKEA România: „Liderii trebuie să îşi cultive şi să îşi dezvolte agilitatea emoţională şi de afaceri pentru a putea conduce în vremuri nesigure”

#dialogurileBusinessMark. Andreea Van den Bosch, Bombardier Transportation Romania: „Este important ca liderii să rămână la fel de aproape de echipele lor, ca atunci cand erau la birou. Să nu cadă în capcana micro-managementului”

#dialogurileBusinessMark. Florentina Greger, Zitec: „Oamenii au nevoie să simtă că nu sunt singuri în această luptă cu pandemia, că organizația le este aproape și îi pune pe primul loc în priorități”

#dialogurileBusinessMark. Andreea Voinea, BCR: „Atunci când cultura organizațională este recunoscută și însușită de toți colegii, lucrurile merg de la sine chiar și remote”

#dialogurileBusinessMark. Anca Grezov, Danone: „Nevoia de relaționare se resimte pe parcursul tuturor etapelor emoționale prin care trecem în munca de acasă”


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/

[divider height=”30″ line=”1″]

 

 

Material de opinie semnat de
  • yass

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.