Ramona Bosinceanu 2020.08.02 Blog

#dialogurileBusinessMark. Ramona Bosînceanu, Eaton: „Când oamenii se simt mai în siguranță la locul de muncă decât în orice altă parte, înseamnă că toate eforturile noastre nu au fost în van”

Ramona Bosînceanu, HR Manager în cadrul companiei Eaton a fost invitata noastră la #dialogurileBusinessMark. Ea a abordat subiecte precum: impactul pandemiei asupra organizației, recrutarea în această perioadă, productivitate și work from home.

[divider height=”30″ line=”1″]

Cum a schimbat COVID-19 domeniul dvs. de lucru? Care ați spune că sunt cele mai importante măsuri luate de la debutul acestei pandemii?

Ramona Bosînceanu: „Starea de fapt. Asta a fost principala schimbare. Ne-am trezit în apă adâncă și fie că am știut sau nu să înotăm, a trebuit să o facem, să rămânem la suprafață. Cred că toate companile s-au concentrat pe sănătatea și siguranța angajaților. La fel am făcut și noi. De la modificare layout pe shopfloor și nu numai, la dublarea numărului de mijloace de transport angajați, montarea de camera cu termoviziune, dispozitive cu soluții dezinfectante, măști, vitamine pentru angajați, dispozitive pentru închidere-deschidere uși, la un plan de comunicare foarte bine dezvoltat și cu atenție implementat. Comunicarea efecientă cu oamenii în condiții de distanțare socială a fost una din cele mai mari provocări dar a fost eficace pentru că feedback-ul lor a fost unul mai mult decât pozitiv. Când oamenii se simt mai în siguranță la locul de muncă decât în orice altă parte, înseamnă că toate eforturile noastre nu au fost în van.”

Se mai pune problema recrutării de personal în perioada pandemiei? Dacă da, ne puteți spune ce caută în prezent candidații? Mai reprezintă pachetul de beneficii o prioritate în alegerea unui nou loc de muncă?

Ramona Bosînceanu: „Da, recrutarea va fi mereu un proces on-going. În unele zone mai activ, în altele poate mai lent. Cât timp vor exista companii, se va recruta. Se obsevă un trend diferit în ceea ce privește flexibilitatea, de ambele părți. Unii candidați nu sunt dispuși să schimbe job-ul, cel mai probabil din cauza incertitudinii care domină acum piața muncii. Sunt alții care doresc o schimbare, dar o fac fie pentru program mult mai flexibil, fie pentru sume mult mai mari de bani. Probabil pentru mulți candidați s-au schimbat prioritățile, fie vor să stea mai mult cu familia, fie caută companii care prezintă mai multă stabilitate, fie încearcă marea cu degetul. Oricare ar fi trend-ul, recrutarea va fi mereu o provocare activă și, de cele mai multe ori, cultura organizației și atitudinea angajatului, pot face diferența.”

Ce calități ar trebui să aibă liderii pentru a se adapta instabilității vremurilor actuale?

Ramona Bosînceanu: „Liderii ar trebui să aibă anumite calități indiferent de context. Cu siguranță au survenit diferite schimbări în comportamentul tuturor. Poate am devenit mai atenți, mai empatici sau mai responsabili. Liderii au fost și vor fi mereu exemplu pentru ceilalți. Atitudinea și gradul de implicare în susținerea stării de bine a echipei trebuie să rămână constantă. Aceștia tebuie să dedice mai mult timp analizei comportamentului echipei, să comunice asertiv indiferent de context, să asculte activ, să înțeleagă mai bine nevoile celorlalți. Poate e momentul sau oportunitatea ca toți liderii să-și cunoască mult mai bine echipa, să le urmărească evoluția și comportamentul pe durata momentelor de presiune sau stres, să se asigure că acordă tot sprijinul moral (chiar financiar) celor în nevoie și nu în ultimul rând, să vindece vulnerabilități și să conserve starea de bine a echipei.”

Ce lecții credeți că vor învăța organizațiile la finalul acestei pandemii?

Ramona Bosînceanu: „Organizațiile vor avea multe lesson learned. Depinde ce vor face cu ele mai departe. Putem numi doar unele din ele: comunicarea este cheia: ne-am dat seama cât de important este să comunici cu angajații; tehnologia face diferența: companiile care au avut sisteme și tehnologie avansată nu au întâmpinat dificultăți prea mari când au survenit schimbările legate de locul de muncă; munca de la domicilul este posibilă și în situații/posturi la care nu ne-am fi gândit; Business Continuity Management (prepare for the worst): de la layout open space la programul flexibil de muncă, de la analize mai detaliate a planurilor de succesiune la pachetul de beneficii, trebuie să devenim inventivi, ingenioși și pregătiți pentru orice. Deși cea mai puternică lecție va fi cea în care am realizat și practic nu doar teoretic, ce importantă este sănătatea și cum se poate schimba lumea în câteva ore.”

Cum mențineți comunicarea cu angajații în această perioadă? Ce sfaturi/recomandări le-ați făcut?

Ramona Bosînceanu: „Comunicarea este unul dintre cei mai importanți piloni al unei organizații. Am comunicat mereu cu ei, cu sau fără pandemie. Am pierdut contactul fizic din cauza restricțiilor, dar l-am menținut pe cel vizual la cel mai înalt nivel. Ne-am folosit de panouri, display-uri, postere și de tot ce s-a putut afișa pentru a le transmite informații. Am organizat ședințe în aer liber, cu păstrarea distanței sociale, imediat ce a fost permis. Mesajul principal pe care l-am transmis a fost acela în care le spuneam ce important este să aibă grijă de ei, de familiile lor, de cei apropiați, de colegi. I-am îndrumat să se protejeze, să asculte și să respecte toate regulile impuse, astfel încât să nu întâmpinăm nicio dificultate. Au avut parte de suport psihologic gratuit și ghidaj pe toată această perioadă. Vom continua să comunicăm cu ei respectând evident regulile impuse, dar și nevoia lor de a se simți protejați.”

Care credeți că sunt principalele măsuri care ar duce la creșterea productivității în această perioadă?

Ramona Bosînceanu: „În anumite industrii se prea poate să fi crescut fără a implementa neapărat măsuri dedicate. Cred că mai degrabă măsurile precum șomajul tehnic, concedierile masive sau alte metode de suspendare a activității, au tras un semnal de alarmă. Oamenii au devenit mai responsabili, mai implicați, mai prezenți. Că e din frica pierderii locului de muncă, că e doar o reacție la ceea ce se întâmplă, greu de măsurat sau concluzionat. Cert este că mulți indicatori, care de câțiva ani încoace stau pe roșu, din aprilie au început să arate bine și cum ar trebui să fie de fapt (absenteism, turnover, productivitate). Acest aspect este una din oportunitățile apărute odată cu pandemia.”

Ce măsuri pot fi luate pentru a contribui la nivelul de employee engagement și la o stare de spirit cât mai bună a angajaților?

Ramona Bosînceanu: „În funcție de industrie sau nivelul angajaților, angajamentul poate fi corelat și cu piramida lui Maslow unde sănătatea și siguranța ocupă un loc important. În aceste luni, oamenii și-au schimbat percepția de ce înseamnă „bine”. Nu mai devine prioritar salariul, ci protecția care le este oferită. Pentru ca starea lor de spirit de fie bună, aceștia trebuie să simtă stabilitate (inclusiv economică) în cadrul organizației, să simtă că siguranța și sănătatea lor este prioritară și că toate măsurile implementate au avut și acest scop. Dacă mesajul le este transmis ca atare, cu siguranță vor rămâne motivați și implicați. „Take care of your employees and they will take care of your business”.

Care sunt prioritățile actuale pentru divizia pe care o conduceți?

Ramona Bosînceanu: „Să rămânem sănătoși. Asta e prioritatea numărul 1 și aici sunt dezvoltate cele mai multe planuri de acțiuni. Să fim atenți nu doar la protecția împotriva virusului dar și la sănătatea mentală a angajaților noștri. Am construit workshop-uri cu tematică pentru a ne asigura că tot acest context nu a lăsat urme sau influențe negative asupra psihicului lor. Apoi vin celelalte care, evident,  nu depind neapărat de noi: creșterea comenzilor, volumului de lucru astfel încât să putem păstra colectivul complet și de la anul să ne continuăm dezvoltarea/creșterea businessului. Prioritățile organizației noastre au fost mereu aceleași dar acum, mai mult ca niciodată, ne dorim angajați sănătoși și liniștiți.”

[divider height=”30″ line=”1″]

Despre Ramona:

Aprox 18 ani de învățare și dezvoltare continuă în HR, 9 ani într-o companie de consultanță și ceilalți în producție. A creionat și dezvoltat politici, strategii, echipe și a avut ocazia să lucreze și să aprofundeze multe zone ale HR ului: administrare/legal (consultanță), payroll, talent acquisition, dezvoltare organizațională și formarea/educarea talentelor. A avut șansa să gestioneze proiecte mari în diferite orașe din România și străinătate, să observe și să învețe din diverse culturi. Are câțiva ani de voluntariat în școli (consiliere carieră), inclusiv în proiecte europene.

[divider height=”30″ line=”1″]

Ați ratat primele articole din seria „Dialogurile BusinessMark”? Le puteți citi aici: 

#dialogurileBusinessMark. Luiza Müller, Orange România: „Acum, mai mult ca oricând, liderii trebuie să dea dovadă de reziliență, de empatie, de optimism pe care să îl insufle și echipelor lor”

#dialogurileBusinessMark. Ristena Sirboiu, Litens Automotive Eastern Europe: „Oamenii vor răspunde întotdeauna pozitiv atunci când există grijă, comunicare transparentă și avantaje reciproce”

#dialogurileBusinessMark. Andreea Mihnea, First Bank: „Organizațiile au învățat că este esențial să mențină un parteneriat cu oamenii și o comunicare reală cu emoția din spatele acestor”

#dialogurileBusinessMark. Mirela Stere, Macromex: „Organizațiile sunt organisme vii, vulnerabile și oricât de bine ar fi procedurizate și monitorizate, angajații vor rămâne ca oxigenul pentru plămâni”

#dialogurileBusinessMark. Ana Krasovschi, Carrefour România: „În acest context dinamic, corporațiile deștepte, liderii deștepți vor fi cei care vor face lucrurile împreună cu oamenii, fără să le impună”

#dialogurileBusinessMark. Ruxandra Caraivan, DB Global Technology: „Modalitatea în care companiile vor gestiona această criză va avea o contribuție importantă la sentimentul de apartenență la cultura organizațională”

#dialogurileBusinessMark. Cristina Ionescu, Mondelēz International: „În aceste momente excepționale avem o oportunitate unică de a arăta compasiune, înțelegere și un pic de vulnerabilitate”

#dialogurileBusinessMark. Radu Manoliu, Mondelēz International: „Lanțul de aprovizionare trebuie să se adapteze, să fie mai eficient, să descopere rute alternative de distribuție și să fie mai optimizat”

#dialogurileBusinessMark. Lăcrămioara Dărăban, Continental Sibiu: „Cred că această criză a pus în evidență încă o dată importanța flexibilității și a adaptabilității unei companii”

#dialogurileBusinessMark. Lavinia Răducu, Philip Morris Romania: „Coronavirusul este un profesor dur, de la care învățăm despre noi, despre compania în care lucrăm, despre cultura organizațională și despre oameni și omenire, în general”

#dialogurileBusinessMark. Ramona Puia, IKEA România: „Liderii trebuie să îşi cultive şi să îşi dezvolte agilitatea emoţională şi de afaceri pentru a putea conduce în vremuri nesigure”

#dialogurileBusinessMark. Andreea Van den Bosch, Bombardier Transportation Romania: „Este important ca liderii să rămână la fel de aproape de echipele lor, ca atunci cand erau la birou. Să nu cadă în capcana micro-managementului”

#dialogurileBusinessMark. Florentina Greger, Zitec: „Oamenii au nevoie să simtă că nu sunt singuri în această luptă cu pandemia, că organizația le este aproape și îi pune pe primul loc în priorități”

#dialogurileBusinessMark. Andreea Voinea, BCR: „Atunci când cultura organizațională este recunoscută și însușită de toți colegii, lucrurile merg de la sine chiar și remote”

#dialogurileBusinessMark. Anca Grezov, Danone: „Nevoia de relaționare se resimte pe parcursul tuturor etapelor emoționale prin care trecem în munca de acasă”


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/

Material de opinie semnat de
  • yass

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.