lider, lidership 2020.05.26 Blog

Florentina Șușnea, PKF Finconta: Cele 5 calități ale liderului, necesare în economia afectată de pandemie

Când auzim leadership fiecare se gândește la o persoană sau măcar la un portret robot de lider. Avem imagini predefinite despre ce înseamnă un lider și îl recunoaștem repede. Există posibilitatea unor actualizări experiențiale, dar cel mai ușor operăm cu prefabricate mentale.

Pentru cei din generația X (1961-1981) liderul încă mai este cineva care le spune oamenilor ce să facă într-un mod relativ convingător, conduce directiv, nu ia în considerare părerile angajaților, se alege dintr-un mic grup care și-a făcut loc prin labirintul organizațional și stă în birourile ”de sus”. Chiar dacă mai sunt și excepții, de obicei, pentru această generație modelul perceptual consacrat de leadership corespunde în linii mari acestui tipar.

Numai că în secolul 21, oamenii caută și au nevoie de un model de leadership care demonstrează alte abilități. Stabilirea vizionară a strategiilor de afaceri, analizarea unei modelări financiare, experiența în managementul proiectelor sau coordonarea eficientă a echipei de management contează, doar că înțelegerea comportamentelor membrilor echipei este tot mai importantă pentru un lider. Chiar și cu un rol de manager sau de simplu angajat, fiecare are oportunitatea de a fi lider formal sau informal.

Pentru ca fiecare lider să-și valorifice potențialul, aducând un model de curaj, integritate morală și solidaritate, mai ales acum în economia afectată de pandemie, sunt necesare următoarele cinci abilități esențiale:

  1. Empatia

Poate părea o abilitate simplu de exprimat, dar nu este un atribut pe care fiecare îl un om are în mod natural atunci când îi este amenințată supraviețuirea de o criză mondială de sănătate. Empatia poate fi practicată și dezvoltată, fiind de ajutor când este asociata cu alte abilități precum ascultarea activă și compasiunea. Empatia permite transpunerea în situația celeilalte persoane ca să înțelegem mai bine prin ce trece. Dacă cei care ne raportează direct ne spun că se simt copleșiți de situația actuală, dincolo de a evalua nivelul de stress creat pentru ei de noul context adus de pandemie, puteți înțelege, de asemenea, modul în care acest lucru îi poate face să se simtă și dificultățile care apar în acest sens în mod specific în perspectiva personală a fiecăruia. Empatia crează legături puternice în cadrul echipei și întărește încrederea.

  1. Smerenia

Este dificil să fii lider, chiar și pentru cei care, în mod natural, sunt mai pricepuți în asta. Acest lucru înseamnă că este important să recunoaștem că nu avem întotdeauna răspunsul la situațiile care apar și să fim confortabili cu necunoscutul. Exersarea smereniei și a pregătirea pentru a primi feedback susține mentalitatea de creștere de care avem nevoie în această perioadă. Smerenia susține relația cu cei care vă raportează direct, deoarece îi putem ajuta să devină confortabili că sa primească și să ofere feedback-ul pentru a contribui la identificarea soluțiilor pentru situația actuală.

  1. Ascultarea activă

Deși poate părea evident, a învăța să-i asculți cu adevărat pe cei care îți raportează direct atunci când îți vorbesc, este o abilitate-cheie greu obținut și apoi de adus la nivel de excelență. Faceți-vă timp pentru a asculta cu atenție ce au de spus colegii din echipă fără a dori să răspundeți imediat sau să le oferiți sfaturi. Ascultarea activă, atenția la cuvintele folosite și alte indicii, precum contactul vizual îi angajează pe colegi mai bine în conversație, mai ales acum când comunicarea în echipă se face preponderent în mediul online.

  1. Vulnerabilitatea

Vulnerabilizarea este dificilă pentru toată lumea, dar este și cea mai bună modalitate de a construi relații puternice. Ca lideri, dacă suntem capabili să fim vulnerabili și să ne deschidem noi mai întâi către ceilalți, aceștia se vor simți mai înclinați să se deschidă și ei cu advărat, ceea ce creează un sentiment mai puternic de încredere. Nu trebuie să ne expunem toate sentimentele și temerile cele mai profunde pe masă, dar puteam exprima în mod deschis îngrijorarea cu privire la evoluția situației și a provocărilor aduse de pandemie. Această abilitate servește mai multor scopuri. În primul rând, nu trebuie să încercăm să ne ascundem îngrijorarea. În al doilea rând, ne permite să găsim o soluție împreună cu ceilalți, nu singuri. În al treilea rând, arată că nu avem toate răspunsurile, ceea ce este un lucru bun, deoarece capacitează puterea echipei în a găsi cele mai bune soluții, atâta timp cât nu avem de-a face cu situații de criză.

  1. Onestitatea

Onestitatea este strâns legată de toate cele de mai sus. Fiind vulnerabil, suntem sinceri pentru că împărtășim adevăratele noastre trăiri și preocupări cu oamenii din echipă. Onestitatea este esențială în menținerea încrederii cu ceilalți și le oferă încrederea de a fi, de asemenea, sinceri cu noi ca lideri. Acest mecanism ne permite să avem conversații mai puternice în timpul întâlnirilor de strategie și a celor operaționale.

Așadar acestea sunt abilitățile pe care contextul de afaceri din partea a doua anului le privilegiază. Ascultarea activă, , smerenia, empatia, vulnerabilitatea și onestitatea sunt atributele necesare pentru liderul zilei de astăzi. Practicarea acestora îi califică pe cei care nu sunt încă lideri, să fie, iar pe cei care sunt, să fie lideri și mai buni.

[divider height=”30″ line=”1″]

Autor: Florentina Șușnea, Managing Partner, PKF Finconta

[divider height=”30″ line=”1″]

Citește și:

Raport EY. Perspective geostrategice: pandemia accelerează cele patru forțe care transformă peisajul global al afacerilor

EY România: „Amnistia fiscală, un moment zero în raporturile cu administrația fiscală”

Gabriela Streza, Valoria: Pași de reluare a vânzărilor B2B într-o lume afectată de COVID-19

#dialogurileBusinessMark. Florentina Greger, Zitec: „Oamenii au nevoie să simtă că nu sunt singuri în această luptă cu pandemia, că organizația le este aproape și îi pune pe primul loc în priorități”

Optimizarea fluxului de numerar și rambursarea TVA în perioada stării de urgență

Noua normalitate: audit și consultanță la distanță în economia post-COVID

Studiu EY: Liderii de business privesc dincolo de criză și configurează noi planuri de fuziuni și achiziții

Când activitatea economică va fi reluată, o provocare în plus pentru companii este evaluarea clienților

Cum să lupți cu coronavirusul în spațiile de birouri, de producție și logistice

Ce măsuri au început să ia țările pe perioada crizei Covid-19


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/

[divider height=”30″ line=”1″]

Sursă: Unsplash.com

[divider height=”30″ line=”1″]

Material de opinie semnat de
  • yass

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.