2017.02.27 Articole

Greșeli pe care trebuie să le eviți când cineva vrea să-ți cumpere afacerea

Ai fost vreodată abordat de cineva interesat de afacerea ta? Acest lucru poate fi măgulitor la început, însă înainte de a începe o discuție strategică, îți recomandăm să nu faci următoarele greșeli:

Nu te arăta nerăbdător

Dacă ești epuizat și vânzarea afacerii tale pare a fi soluția perfectă, încearcă să un pari disperat. Mulțumește-i politicos persoanei interesate de business-ul tău și spune-i că ești deschis la o discuție strategică.

Nu fi tăcut

Realizează o listă cu întrebări pe care ți-ar plăcea să le adresezi cumpărătorului: Ce tip de clienți urmărește? Care sunt obiectivele lui pentru viitor? Ce bariere ar trebui să depășească pentru a-și realiza aspirațiile? Etc. Prin dominarea conversației, îi vei demonstra potențialului cumpărător că ești un negociator pretențios care nu se lasă impresionat de laude și aprecieri.

Nu te grăbi să spui un preț

La un moment dat, în timpul conversației, cumpărătorul va dori să-i spui un preț pentru afacerea ta. Evită să răspunzi la această întrebare! Prețul reprezintă cel mai important factor în a determina cât de mult timp va sta o afacere pe piață. Dacă vrei să-ți vinzi afacerea, acordă-ți un anumit timp pentru a stabili o valoare corectă înainte de a comunica prețul. Astfel, vei putea să-ți aperi prețul și să câștigi avantajul unei vânzări rapide. 

Nu face totul de unul singur

Dacă vei primi o  propunere de cumpărare în scris, angajează-ți un intermediar (un M&A profesionist pentru întreprinderile mai mari sau un broker pentru companiile mai mici). Nu poți face totul de unul singur. La un moment dat, persoana interesată de afacerea ta va dori să-ți înmâneze un document care va include o clauză ce va elimina posibilitatea ta de a găsi o ofertă competitivă. Cumpărătorii recurg la această metodă pentru că astfel au posibilitatea să scadă prețul și să încline balanța în favoarea lor. Astfel, un intermediar vă va sfătui să nu semnați un astfel de act până când nu veți analiza și alte oferte. Însă simpla întâlnire cu un potențial cumpărător nu vă va angaja la nimic.

Material de opinie semnat de
  • yass

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.