Computer 2020.04.22 Articole

Noua normalitate: audit și consultanță la distanță în economia post-COVID

În timp ce crește numărul măsurilor pentru limitarea efectelor negative ale pandemiei, companiile dar și profesiile își reformulează practicile de operare. Distanțarea socială impusă pentru rezolvarea crizei de sănătate a rezultat în propagarea telemuncii și a tehnologiilor care susțin lucrul de acasă. Deoarece tot mai mulți clienți își desfășoară activitatea în acest fel, auditorii sunt și ei obligați să-și actualizeze practicile de lucru prin utilizarea unor soluții tehnologice relevante.

Digitalizarea misiunilor de audit

În perspectiva raportării financiare obligatorii, auditorii pot întâmpina dificultăți practice, de la accesarea datelor și documentelor clienților până la timpul necesar pentru evaluarea impactului în business a pandemiei. Devine, așadar, necesară adoptarea unor platforme tehnologice care să facă posibilă îndeplinirea misiunilor de audit concomitent cu respectarea principiilor distanțării sociale.

Desigur profesioniștii auditului financiar folosesc deja diferite soluții informatice, numai că acestea permit lucrul de la distanță în anumite limite. De aceea trecerea la următorul nivel în acest sistem de lucru se poate face prin adoptarea de soluții suplimentare care să faciliteze comunicarea între membrii echipei de audit, colectarea de informații, reconcilierea tranzacțiilor, analiza și interpretarea datelor financiare.

Soluții de tip add-ins

Există soluții simple și soluții complexe. Cele simple constau în instrumente care valorifică puterea cunoscutului Excel și care îmbunătățesc calitatea auditului prin descărcarea auditorului de sarcina verificării manuale a rapoartelor financiare. Prin automatizarea verificării se obține scăderea timpilor de verificare de la ore la minute. În contextul pademiei, preocupările companiilor vizează capacitatea lor de a-și continua activitatea și evaluarea acestei capacități. Prin soluții de tip add-ins se reduc timpii activităților de verificare și se realocă atenție activităților importante de interacțiune cu clientul.

Soluții complexe în cloud

Pe de altă parte sunt și soluții tehnologice complexe care permit ca anumite etape ale auditului să fie făcute la distanță. Acestea permit răspunsul pozitiv la provocarea realizării misiunilor de audit și prestării serviciilor de consultanță fiscală și asistență în tranzacții de către profesioniști care nu sunt la client, ci lucrează de acasă.

Platforme în cloud pot fi folosite de companiile de audit ca să extragă informațiile financiare din sistemele contabile ale clientului și să le analizeze utilizând tehnologii specifice. Informația este accesată într-un mod eficient și în condiții de siguranță deplină a datelor. Clienții pot vedea tot procesul de lucru și progresul echipei când aceasta nu este în locație.

Soluțiile informatice în cloud permit și urcarea de către clienți a datelor din toate tranzacțiile perioadei și punerea lor la dispoziția auditorilor care să analizeze și observe tiparele tranzacțiilor istorice. Sunt puse astfel în evidență abaterile de la tiparele identificate anterior și subliniate pentru analize suplimentare.

Colaborare fără limitări geografice

Este posibil ca o companie să aibă echipe în toată țara cu care auditorii trebuie să vorbească și să colaboreze. Stabilirea unui program de întâlniri în locații fizice, numai pentru a demara colaborarea, aduce un important cost logistic și timpul pierdut. În mediu online se poate stabili ușor și rapid calendarul de video conferințe la care pot participa toți cei interesați. Deci, colaborarea la distanță are avantaje mari.

Comunicare și răspunsuri prompte

Uneori anumite etape ale misiunilor de audit trebuie realizate într-un termen scurt. Lucrul de la distanță, inclusiv prin tehnologiile de planificare folosite, permite rearanjarea promptă a calendarelor. O dată realizată revizuirea documentelor se poate programa simplu o conferință video cu echipa clientului în aceeași zi, răspunzând astfel prompt la orice întrebare.

Echipe multidisciplinare

Multe proiecte necesită o abordare multidisciplinară. Lucrând de la distanță se poate selecta ușor cel mai bun mix de experți pentru fiecare sarcină, indiferent de locație. În acest mod clientul primește o echipă cu competențe complexe, cu un singur punct principal de contact, cel al managerului de proiect care coordonează totul.

Competență și eficiență

Așadar lucrul de la distanță atrage o implementare rapidă a soluțiilor de răspuns la aceste condiții noi generate de pandemie. Avem tehnologia necesară pentru ca profesioniștii din audit și consultanță să poată susține companiile cu asistență legată de continuarea activității, modificările cadrului legislativ precum și riscurile cu care se confruntă companiile în prezent. Mai ales în acest context, accesul la date în timp real este crucial pentru ca auditorii și consultanții să vină în mod eficient în întâmpinarea nevoilor clienților.

În concluzie

Este probabil ca în următorii câțiva ani, anumite părți ale misiunilor de audit să fie realizate cu tehnologii cognitive. De fapt profesia de audit explorează, experimentează și avansează spre a utiliza diverse tehnologii cognitive în misiunile de audit. Este puțin probabil să se ajungă la un audit complet automatizat, fără intervenție umană. Dar există un consens că tehnilogia aduce o valoare substanțială procesului de audit, pentru toate părțile implicate.

[divider height=”30″ line=”1″]

Autor: Alina Făniță, CEO, PKF Finconta

[divider height=”30″ line=”1″]

Citește și:

Studiu EY: Liderii de business privesc dincolo de criză și configurează noi planuri de fuziuni și achiziții

Când activitatea economică va fi reluată, o provocare în plus pentru companii este evaluarea clienților

Cum să lupți cu coronavirusul în spațiile de birouri, de producție și logistice

Ce măsuri au început să ia țările pe perioada crizei Covid-19

Importul, producția și distribuția de alcool sanitar – ce implică din perspectiva accizelor?

Cum putem limita expunerea personalului implicat în operațiuni vamale în contextul crizei COVID-19?

Ajutoare de stat pentru sprijinirea economiei Statelor Membre, în contextul focarului de infecție cu COVID-19

Economia colaborativă – evoluție și tendințe

[divider height=”30″ line=”1″]

Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/

[divider height=”30″ line=”1″]

Material de opinie semnat de
  • yass

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.