2015.05.11 Blog

Orice venit trebuie impozitat si numai o singura data

ANAF a facut recent o campanie cu titlul <<Romania functioneaza cu taxele tale>>. Cred ca titlul corect ar fi ”Romania functioneaza cu taxe letale”, a declarat Corneliu-Teofil Teaha, General Manager, Teaha Management Consulting in cadrul primei zile a evenimentului Tax & finance Forum, Editia a III-a.

Evenimentul ce a avut loc pe 6 si 7 mai 2015, a fost axat pe discutarea modificarilor la nivel legislativ, dar si a noilor coordonate fiscale si a reunit peste 100 de specialisti din diverse industrii, alaturi de cei 10 speakeri ce au acceptat invitatia BusinessMark de a participa si de a isi impartasi opiniile referior la cotextul actual din Romania la nivel de taxe si fiscalitate.

BDS_1782        BDS_1798

„Si poate ca greseala este in prima parte pentru ca Romania functioneaza si nu prea. Sistemului fiscal din Romania are multiple deficiente. La elaborarea codului fiscal nu a existat o strategie pe termen lung acceptata de toata lumea. Nu exista stabilitate. Intr-o stire am citit ca in ultimii 10 de ani Codul Fiscal a fost modificat de 120 de ori. Spre comparatie, in Germania, ultima modificare s-a facut in luna aprilie 2015, iar cea anterioara in aprilie 2013. Este evident ca acolo exista o mult mai mare stabilitate. De asemenea, in Romania nu exista intentia de a educatie fiscala. Sistemul nostru fiscal nu are un caracter constructiv, pozitiv, ci mai degraba punitiv, pentru ca nu exista niciun fel de masura de incurajare a celui care plateste taxele sa o faca avand un minimum de confort ”, a continuat Corneliu-Teofil Teaha.

Acesta a mai subliniat ca sistemul nostru fiscal nu are un caracter constructiv, pozitiv, ci mai degraba unul punitiv, pentru ca nu exista niciun fel de masura de incurajare a celui care plateste taxele sa faca acest lucru avand un minimum de confort. Potrivit acestuia, sistemul fiscal nu este transparent pana la capat.

” Oamenii nu inteleg pentru ce platesc taxele atat timp cat avem un sistem educational si altul sanitar la pamant, autostrazile lipsesc etc. Ce se intampla pana la urma cu banii platiti de noi? ”, a mai precizat Corneliu-Teofil Teaha.

BDS_1784   BDS_1819

Tot in prima sesiune a conferintei, cea moderata de Mihaela Mitroi, Cristina Clujescu, Tax Manager, EY Romania, a vorbit despre modul in care modificarile fiscale vor influenta contribuabilii companii si persoane fizice.

” Este foarte important sa realizam ce impact vor avea aceste schimbari asupra noastra. Trebuie numai sa ne informam, sau chiar sa efectuam anumite pregatiri? Vom avea Codul Fiscal rescris dar vor trebui rescrise si normele. Ramane de vazut cand se va inampla acest lucru. Sunt insa in cadrul sau si masuri pozitive. De exemplu, in planul pentru 2019 exista intentia de a reduce cota de impozit pe profit de la 16% la 14%. Speram sa se realizeze aceasta reducere si sa nu mai apara alte modificari. De asemenea, din ianuarie 2019, este prevazuta reducerea cotei de impozit pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti de la 16% la 14%. Un alt plus ar fi eliminarea impozitului pe constructii ”, a declarat Cristina Clujescu.

In ceea ce priveste plusurile pentru persoanele fizice, Tax Managerul, EY Romania, a punctat diminuarea cu 2-3% a cotelor de contributii sociale din ianuarie 2018 si plafonarea bazei de calcul pentru contributia sociala datorata de angajat.

” Am intalnit in ultima perioada controale fiscale care au impus contribuabililor sume enorme de plata. Multi contribuabili au considerat ca au respectat legile, dar autoritatea fiscala a venit cu o interpretare personala a acestora. Problema este ca numai instantele de judecata se pot pronunta asupra acestui aspect. In ceea ce priveste contestatiile, CPF prevede ca autoritatea fiscala trebuie sa solutioneze cererile formulate de contribuabili si sa emita raspunsul la contestatia fiscala in termen de 45 de zile. Nu se intampla asta. Este acesta un termen obligatoriu sau o recomandare? Ce facem în asemenea situatii? ”, a subliniat Tudor Nedelea, Tax Director, DLA Piper.

Mihaela Mitroi, Partener PwC Romania, Coordonator al Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica, Vicepresedinte, CCF, a atras de asemenea atentia asupra abuzurilor care se fac in cadrul controalelor fiscale si a vorbit despre schimbarile fiscale trecute si viitoare efectuate la nivel mondial, al UE si al Romaniei.

” In Romania, majoritatea controalelor ANAF se finalizeaza cu incadrarea la evaziune fiscala a aproape tuturor actiunilor contribuabililor. Este periculos pentru ca avand o asemenea abordare se pot face si greseli ”, a declarat Mihaela Mitroi.

” UE a inceput putin mai devreme schimbarile prin adoptarea Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativa in domeniul fiscal, Directiva care prevede schimbul de informatii spontan, la cerere si automat. UE este destul de activa pentru ca vrea sa schimbe informatii nu numai cu privire la salarii, dividende, redevente etc ci si informatii cu privire la solutiile fiscale care se dau contribuabililor. Se doreste ca aceste solutii emise catre companii sa fie automat transmise catre statele membre (cele care solicita sau catre toate statele). Va fi o logistica extrem de dificila dar tendinta este catre transparentizare ”, a afirmat Mihaela Mitroi.

In cea de a doua sesiune a conferintei, Luisiana Dobrinescu, Partener, Dobrinescu Dobrev SCA, a vorbit despre noile modificari in cazul bonurilor caselor de marcat fiscale si despre controalele efectuate de autoritatile fiscale.

BDS_1875     BDS_1879

” Modificarea sistemului sanctionatoriu (amenda de la 3.500 de lei pana la 27.500) se face in functie de suma incasata lipsa. Primul prag este de 300 de lei, dar nu mai puțin de 3% din incasari. Nu este specificat insa 3% din care suma (din ziua, saptamana, luna respectiva). Daca suma este mai mica se poate da un avertisment si nu amenda. Suspendarea activitatii se dispune incepand cu cea de-a doua sanctiune dispusa intr-un interval de 24 de ore. Suspendarea activitatii inceteaza in 24 de ore de la plata unei sume egale cu de zece ori amenda. Plangerea nu suspenda executarea ”, a explicat Luisiana Dobrinescu.

Potrivit acesteia, fiscalizarea bacsisului va intampina dificultati majore de aplicare: bon fiscal distinct, inmanarea bonului pentru bacsis, costuri suplimentare majore pentru transportul in regim taxi si pentru livrarile la domiciliu, inmanarea bonului fiscal pentru restul neridicat, completarea registrului pentru bani personali si efectuarea perchezitiei, notificarea ANAF pentru infiintarea registrului de bani personali – termen limita: 8 mai 2015.

” Nu ar strica mai multa responsabilitate in cadrul controalelor, nu numai raspunderea pe care organele fiscale o tot mentioneaza este importanta. Avem nevoie de responsabilitate si in redactarea textelor de lege pentru a nu ii mai pune in dificultate pe cei care trebuie sa aplice aceste legi si sa raspunda in fata lor ”, a mai declarat Luisiana Dobrinescu.

Daniel Sacal, Partener, Transfer Pricing Services, a detaliat implementarea legislatiei privind preturile de transfer.

” Din cele 15 puncte de acțiune agreate de OCDE si tarile membre G20, Punctul 8. Privind activele necorporale previne transferul profiturilor prin mutarea activelor necorporale in cadrul grupului. Rezultatele aferente transferului/utilizarii activelor necorporale sa fie in linie cu crearea de valoare a acestor active. Printre metodele de justificare a preturilor de transfer se numara: alternativele reale ale vanzatorului cat si ale cumparatorului, nu trebuie asumat ca intreaga valoare reziduala trebuie atribuita activelor necorporale; Durata de viata a activului poate fi extina si dincolo de generatia curenta a produsului daca acest active necorporale pot fi utilizate la cererea urmatoarei generatii de produse ”, a declarat Daniel Sacal.

Cristina Saulescu, Tax Manager PKF Finconta, a vorbit despre managementul eficient si optimizarea fiscala.

”Ce presupune un amangement eficient? Maximizarea profitului net, in primul rand. Prin reducerea costurilor (mana de lucru ieftina, schimbare furnizori), prin cresterea cifrei de afaceri (extindere piata, majorare de tarife), prin reducerea taxelor si impozitelor  prin metode si practici legale ( relocare). Despre optimizarea fiscala a existat mereu impresia că inseamna ca vrei sa-ti inveti clientul cum sa scape de taxe. Cred ca trebuie sa schimbam aceasta perceptie. Este de fapt tehnica prin care contribuabilul poate alege cea mai buna metoda. Planificarea fiscala agresiva este considerata profitarea de detaliile tehnice ale unui sistem fiscal in scopul reducerii obligatiilor fiscale. Pentru a evita incadrarea la aceasta categorie trebuie sa revizuiti in permanenta contractele, in special cele cu membrii grupului. Asigurati-va ca practicile comerciale sunt rezonabile. Inserati clauze clare in contracte, eliminati tranzactiile circulare, eliminati tranzcatiile care se anuleaza reciproc si isi compenseaza efectele. Asigurati-va ca remuneratia reflecta functiile pe care le indeplineste fiecare societate. Acestea sunt principiile de baza si in relatia cu un tert ”, a explicat Cristina Saulescu.

Potrivit acestia, orice venit trebuie impozitat si numai o singura data.

In perioada 2010-2013 inspectiile privind preturile de transfer au fost peste 400, iar in 2014 numarul lor a fost de 130, a explicat Ciprian Gavriliu, Tax Director – Transfer Pricing, Deloitte Romania.

” Ajustarile preturilor de transfer au crescut cu 72% in 2013, iar cea mai mare ajustare din 2014 a fost cu 18% mai mare fata de cea din 2013. In 2010-2013 au existat 54 inspectori la nivel local si 12 inspectori la nivel central. In practica, in cadrul inspectiilor fiscale a dosarelor preturilor de transfer exista interpretari diferite cu privire la componența bazelor de cost. Sunt neintelegeri cu privire la specificul industriei etc. Exista diverse probleme si va recomand sa urmati 3 reguli : Regula 1 : nu subestimati autoritatile fiscale. Regula 2 : Nu uitati regula 1 si Regula 3 : Fiti mereu pregatiti ”, a declarat Ciprian Gavriliu.

Mihai Petre, Senior Manager, Customs & Global Trade, Deloitte Romania, a vorbit despre avantajele AEO.

” La importurile din afara comunitatii cel mai dureros lucru a fost mereu pentru Romania plata TVA la import. S-a introdus insa si la noi neplata TVA la import. Alte facilitati AEO sunt: export permis in afara programului de lucru al vamii, alegerea locului controlului, vamuire la domiciliu fara interventia BV, 24% imbunatatire flux de numerar ”, a explicat Mihai Petre.

Potrivit acestuia, in Germania sunt peste 5.000 de certificate AEO, in Olanda sunt peste 1.000, iar in Romania sunt 101. Totusi exista in prezent peste 30 de dosare aflate in pregatire.

Evenimentul a fost organizat cu sprijinul Camerei Consultantilor Fiscali.

Partenerii evenimentului au fost: EY Romania, PwC Romania, Deloitte Romania, UCMS Group, DLA Piper, Transfer Pricing Services, Dobrinescu Dobrev SCA si PKF Finconta.

Evenimentul a avut drept parteneri media : Jurnalul de afaceri, Promoafaceri, Business24, Ziare.com, Calendar evenimente, Portal finante, Start Ups, DeBizz, Legal Magazin, Brightway, Learn & Go, 4 Career, Social Media Romania, Revista Valoare, Roportal.ro, Bucuresteni.ro, Actmedia, Efin, 1asig.ro, Imobiliare.net si Indaco.

 

Material de opinie semnat de
  • yass

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.