Leader 2020.04.15 Articole

Studiu EY: Liderii de business privesc dincolo de criză și configurează noi planuri de fuziuni și achiziții

  • 73% dintre directorii executivi de la nivel global estimează că pandemia de COVID-19 va avea un impact puternic asupra economiei globale
  • Mai mult de jumătate (52%) își reconfigurează operațiunile pe fondul vulnerabilităților din lanțurile de aprovizionare
  • 54% dintre respondenți estimează că perioada de redresare a economiei se va prelungi până în 2021

Liderii mediului de afaceri se concentrează pe gestionarea efectelor imediate ale COVID-19 asupra lanțurilor de aprovizionare, veniturilor și profitabilității. Totodată, ei își regândesc alocările de capital și planurile de fuziuni și achiziții (M&A) pentru perioada post-criză, se arată în cea de-a 22-a ediție a studiului EY Global Capital Confidence Barometer (CCB22).

Aproape trei sferturi (73%) dintre respondenții studiului EY, derulat în rândul a peste 2.900 de directori executivi din 45 de țări, preconizează că pandemia de COVID-19 va avea un impact puternic asupra economiei globale prin perturbarea lanțurilor de aprovizionare și scăderea consumului. În același timp, directorii executivi își reevaluează modelele operaționale ca reacție la criză. Oprirea activității în multe părți ale lumii a scos la lumină vulnerabilitățile din lanțurile de aprovizionare ale multor companii, peste jumătate dintre acestea (52%) luând măsuri pentru a modifica actuala configurație și 41% investind în accelerarea automatizării.

Având în vedere că aproape jumătate dintre liderii de afaceri de la nivel global (49%) au raportat chiar și înainte de actuala criză marje de profit similare sau mai mici decât cele de acum doi ani, aproape toate companiile (95%) se așteaptă la scăderi suplimentare ale marjelor odată cu încetinirea economiei globale.

Steve Krouskos, vicepreședinte EY Global pentru servicii de consultanță în tranzacții, a declarat: „Costul uman este cel mai tragic aspect al acestei crize, nu numai sub aspectul pierderilor de vieți, ci și al situației materiale a unui număr mare de oameni. Odată cu necesitatea de a reacționa urgent la efectele fără precedent ale COVID-19 la nivel global, principalele priorități ale liderilor de companii vor fi bunăstarea angajaților și conservarea locurilor de muncă. Nu există manuale pentru această situație, iar liderii companiilor își reconfigurează și își ajustează reacțiile în timp real, având în vedere evoluția rapidă a evenimentelor. COVID-19 a dat naștere unor noi vulnerabilități și unor provocări neanticipate. Pentru majoritatea companiilor, impactul complet asupra veniturilor și profitabilității la nivelul tuturor lanțurilor valorice este încă extrem de incert.”

Florin Vasilică, Liderul departamentului de Asistență în Tranzacții, EY România: ”Criza generată de COVID-19 va avea un impact puternic pe termen scurt pe piața locală. În trimestrul al doilea, cele mai multe companii se vor afla în modul de supraviețuire. O cerere redusă, coroborată cu întreruperile lanțului de aprovizionare, va pune o presiune puternică asupra numerarului disponibil. În ciuda lichidității injectate în sistemul financiar, ne așteptăm ca multe companii mici și mijlocii să se confrunte cu dificultăți în accesarea resurselor de finanțare a afacerii. Preconizăm o stagnare pe timpul verii, o perioadă de evaluare a impactului crizei și de identificare a noii strategii, urmată de o reluare a activității în toamnă și de o revenire în 2021. Pe termen scurt, companiile se vor concentra pe accesarea de lichidități din surse guvernamentale și private pentru a-și asigura parcurgerea crizei cu un impact minim.

 Din punct de vedere strategic, pe o perioadă mai lungă de timp, criza COVID 19 va produce o schimbare a modului în care se desfășoară afacerile. Vor fi regândite lanțurile de aprovizionare bazate pe furnizori principali localizați într-o singură țară (de exemplu, China). Riscurile de întrerupere a aprovizionării și a întregii activități sunt prea mari pentru a compensa costurile mai mici percepute inițial. Impactul tehnologiei va fi unul major nu doar pentru a redefini modul de comunicare în companii, ci și pentru a pune în aplicare procese mai agile, mai flexibile și mai rezistente. Capitalul uman rămâne partea cea mai afectată a acestei pandemii și, în acest sens, este esențial ca liderii de afaceri și cei politici să lucreze împreună pentru menținerea sănătății și a stabilității financiare a oamenilor.

 În ceea ce privește activitatea M&A, chiar dacă majoritatea proiectelor au fost puse în așteptare, oportunitățile vor continua să crească pe termen mediu. Unele companii își vor recalibra portofoliile și este posibil să apară vânzări ale unor linii de afaceri secundare (“non-core”). După cum am aflat din criza anterioară, viitorul apropiat va aparține cumpărătorilor, bazat pe constrângerile de lichidități ale vânzătorilor sau determinat de regândirea abordării strategice a marilor jucători.

Pregătiri pentru ceea ce urmează

Multe companii (72%) aveau deja în derulare inițiative majore de transformare, declanșate ca urmare a presiunilor asupra țintelor de venituri și de profit, potrivit respondenților studiului.

De asemenea, majoritatea intenționează să își reexamineze strategia și portofoliile cu o mai mare regularitate. Top managerii executivi spun că, după revenirea la un oarecare nivel de normalitate, se vor concentra pe prioritizarea schimbărilor prin noi investiții în digital și tehnologie (43%) și prin alocarea de capital la nivelul întregului portofoliu (42%)

Recuperarea post-criză indică un model de transformare prin fuziuni și achiziții

În pofida faptului că atenția conducerilor companiilor se îndreaptă în prezent în direcția acestei urgențe sanitare globale fără precedent, directorii executivi își regândesc și planurile post-criză. În timp ce 54% dintre respondenți se așteaptă la o perioadă de revenire lentă, cu o prelungire a încetinirii activității economice până în 2021, 38% anticipează un reviriment rapid și o revenire la activitatea economică normală în trimestrul al III-lea al acestui an. Doar 8% dintre respondenți consideră că va exista o perioadă prelungită de recesiune, cu o revenire a activității economice în 2022.

Având în vedere că majoritatea companiilor pleacă de la premisa unei recuperări pe termen mediu, intențiile de a căuta oportunități de fuziuni și achiziții în următoarele 12 luni se mențin la niveluri ridicate (56%) pe parcursul actualului ciclu de tranzacții. Ca o consecință a COVID-19, directorii executivi din toată lumea au declarat că vor acorda mai multă atenție rezistenței la șocuri a companiilor vizate, atunci când evaluează o tranzacție (38%) și că anticipează o scădere a valorilor estimate ale tranzacțiilor (39%).

[divider height=”30″ line=”1″]

Despre studiu

Global Capital Confidence Barometer evaluează gradul de încredere al companiilor în perspectivele economice și identifică practicile conducerii în gestionarea planurile referitoare la capital – cadrul EY pentru gestionarea strategică a capitalului. Este un studiu efectuat cu regularitate în rândul directorilor executivi ai marilor companii din toată lumea, derulat de Thought Leadership Consulting, o companie care face parte din grupul Euromoney Institutional Investor. Eșantionul cuprinde clienți și persoane de contact ale EY din toată lumea, precum și contribuitori obișnuiți ai Thought Leadership Consulting.

  • În februarie și martie, Thought Leadership Consulting a intervievat pentru EY un eșantion format din peste 2.900 de executivi din 45 de țări, dintre care 70% aveau funcții de CEO, CFO și alte funcții de conducere executivă superioară.
  • Respondenții au provenit din 14 sectoare, printre care servicii financiare, produse de larg consum și comerț cu amănuntul, tehnologie, bioștiințe, industria auto și transporturi, petrol și gaze, energie și utilități, minerit și prelucrarea metalelor, fabricație avansată și imobiliare, sectorul hotelier și construcții.
  • Structura veniturilor globale anuale ale companiilor cuprinse în studiu a fost următoarea: sub 500 milioane USD (25%), între 500 milioane USD și 999,9 milioane USD (25%), între 1 miliard USD și 2,9 miliarde USD (18%), între 3 miliarde USD și 4,9 miliarde USD (10%) și peste 5 miliarde USD (22%).
  • Structura acționariatului companiilor a fost următoarea: companii listate public (57%), companii netranzacționate public (31%), companii deținute de familii (9%) și companii din portofoliul fondurilor de investiții (3%).

[divider height=”30″ line=”1″]

Citește și:

Când activitatea economică va fi reluată, o provocare în plus pentru companii este evaluarea clienților

7 provocări de marketing și vânzări în economia post-COVID

Cum să lupți cu coronavirusul în spațiile de birouri, de producție și logistice

Ce măsuri au început să ia țările pe perioada crizei Covid-19

Importul, producția și distribuția de alcool sanitar – ce implică din perspectiva accizelor?

Cum putem limita expunerea personalului implicat în operațiuni vamale în contextul crizei COVID-19?

COVID-19 propagă virulent munca de acasă

Munca la distanță în contextul epidemiei Covid-19. Ce măsuri pot lua angajatorii în această perioadă?

Ajutoare de stat pentru sprijinirea economiei Statelor Membre, în contextul focarului de infecție cu COVID-19

Economia colaborativă – evoluție și tendințe


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/

[divider height=”30″ line=”1″]

Material de opinie semnat de
  • yass

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.