2016.12.08 Blog

Sustenabilitatea aduce profit pe termen lung

BusinessMark a organizat evenimentul CSR Overview pe 7 decembrie 2016 la Hotel Radisson Blu din București.

Este sustenabilitatea parte din fundația strategică a companiilor din România? Suntem pregătiți pentru raportarea activității non-financiare? Cum abordăm obligativitatea publicării acestor informații? Sunt câteva dintre întrebările la care s-a găsit răspuns în cadrul evenimentului.

Speakerii primei sesiuni de discuții au fost: ALEXANDRA LAZĂR, Director, Direcția Legislație și Reglementări Contabile, Ministerul Finanțelor Publice, ALINA CRISTEA, Manager Dezvoltare Durabilă, Holcim România, SIMONA FÎRTAT, Corporate Communication and Public Affairs Manager, L’Oreal România, LOREDANA MODORAN, Resource Development & Communications Director, Habitat for Humanity România, ANA MARESESCU, Events & Training Manager, F64 și CRISTINA BĂLAN, Managing Partner, CSR BootIQ.

ALEXANDRA LAZĂR, Director, Direcția Legislație și Reglementări Contabile, Ministerul Finanțelor Publice, a vorbit despre Directiva 2014/95/UE.

minister”Directiva 2014/95/UE nu este un subiect rupt de cadrul legislativ comunitar. Aria de aplicabilitate a acestei Directive a fost corelată cu ceea ce exista deja în legislația națională. Aria de aplicabilitate a Declarației nefinanciare se referă la întreprinderile mari care sunt entități de interes public și care la data bilanțului depășesc un număr mediu de 500 de angajați în cadrul exercițiului financiar. Nu este exclus ca această Directivă să se extindă și asupra altor entități, dar până atunci numai acest tip de întreprinderi este vizat”, a declarat ALEXANDRA LAZĂR.

Raportarea va fi obligatorie în 2018 pentru activitatea din 2017.

ALINA CRISTEA, Manager Dezvoltare Durabilă, Holcim România, a vorbit în deschiderea prezentării sale despre fuziunea dintre Lafarge și Holcim și despre investițiile facute de companie din 1996 până în prezent.

holcim1”Strategia grupului până în 2030 se va concentra pe patru piloni: climat economie circulară, apă și natură, oameni și comunități. Scopul nostru este să reducem emisiile de CO2 cu 40% până în 2030. Acesta este un obiectiv foarte provocator având în vedere că producem ciment. În ceea ce privește economia circulară dorim să utilizăm economia locală, să reciclăm și să reintegrăm deșeurile în ciclul economic. Vrem să utilizăm cu 30% mai puțină apă în producție. Dispunem de apă în România, dar asta nu înseamnă că trebuie să o irosim. Avem și scopul de a produce soluții și produse adaptate nevoilor consumatorilor”, a precizat ALINA CRISTEA.

ALINA CRISTEA a punctat faptul că principalele proiecte de CSR ale companiei se axează pe educație, sănătate, mediu și infrastructură.

SIMONA FÎRTAT, Corporate Communication and Public Affairs Manager, L’Oreal România, a vorbit despre obiectivele companiei.

”În ultimii 10 ani companiile au fost într-o continuă luptă pentru bine. Ceea ce fac aceste companii este remarcabil. În același timp suntem într-o continută căutare de angajați valoroși. La fel cum clienții aleg produsele cu care rezonează, așa și angajații aleg să se alăture companiilor în care cred. De aceea consinder că voluntariatul nu mai este suficient pentru a ne implica angajații într-o politică de CSR.

Ne-am angajat să reducem amprenta de mediu cu 60% între 2005 și 2020. Toate echipele operaționale iau în calcul atunci când dezolvtă ceva acest angajament”.

LOREDANA MODORAN, Resource Development & Communications Director, Habitat for Humanity România, a descris activitatea companiei care se referă la construirea de locuințe pentru  familiile care nu-și pot permite o casă.

”Am construit cu ajutorul vountarilor 8 case în 5 zile. Voluntarii noștri vin de peste tot în lume și-și asigură singuri toate costurile. Pe lângă acest lucru ei fac și o donație care ne ajută să construim locuințele. Familiile lucrează și ele la propriile case și la casele celor de lângă ei”.

ANA MARESESCU, Events & Training Manager F64, a descris proiectul ”Prima casă pentru căței”, proiect cu un impact pozitiv major în imaginea companiei.

”Cum abordezi și integrezi corect o campanie de CSR? Trebuie să ne folosim foarte inteligent de un PR bine facut pentru că ne poate ajuta să promovăm campania gratuit. Apoi contează mult tonul vocii. În general în campaniile de CSR subiectul de la care se pleacă este unul foarte trist și de cele mai multe ori oamenii tind să treacă mai departe pentru că pur și simplu nu se mai pot încărca emoțional. De aceea, am încercat ca în ”Prima casă pentru căței” să folosim un ton glumeț pentru a face oamenii să urmărească toată povestea. Am înregistrat în social media share-uri cu 300% mai mari și cu 700% mai mulți oameni care au auzit despre noi”, a declarat ANA MARESESCU.

CRISTINA BĂLAN, Managing Partner, CSR BootIQ, GRI PARTNER, a vorbit despre provocarea de a avea un business să fie profitabil și de a  contribui simultan cu soluții de sustenabilitate, dar și despre principalele provocări în ceea ce privește protejarea mediului.

”Companiile se confruntă cu provocarea de a avea un business profitabil și de a contribui simultan cu soluții de sustenabilitate în ceea ce privește protejarea mediului. Asta pentru că, iată, prognozele meteo nu se pot face pe mai mult de cateva zile din cauza efectelor climatice. O cauză este, desigur, faptul că temperatura globului devine din ce în ce mai ridicată. Acesta este unul dintre domeniile de inters pentru GRI. Un al doilea subiect important este legat de drepturile omului; cu cât corporațiile sunt mai mari și în mai multe țări, cu atât este mai greu pentru acestea să se asigure că drepturile omului sunt respectate”, a declarat CRISTINA BĂLAN.

Potrivit acesteia, standardul GRI este pentru raportarea de sustenibilitate, nu pentru CSR. GRI acoperă trei domenii: economic, social și mediu.

Cea de-a doua sesiune i-a avut ca invitați pe: RUXANDRA PIROJOC, Head of Communications Romania & Bulgaria, Bayer, OANA CIOBANU, HR & CSR Manager, UP România, IOANA TETELEA, Managing Partner, Invisible Nature, CLAUDIA POROJAN, PR Manager, KFC România și DAN BĂRBULESCU, Director, Asociația Parcul Natural Văcărești.

RUXANDRA PIROJOC, Head of Communications Romania & Bulgaria, Bayer, a vorbit despre domeniile strategice de CSR ale companiei în România.

”Educația este foarte importantă pentru Bayer, mai ales că avem cea mai mare rată a analfabetismului funcțional din UE, avem o rată a abandonului școlar de 25% înainte de vârsta de 14 ani. Avem un proiect Laboratorul de Știință Bayer și consider că sunt foarte importanți partenerii strategici. Am ales astfel presa pentru a comunica, așa cum trebuie, proiectul, Ministerul Educației care a inclus proiectul sub umbrela Școala Altfel, Inspectoratul Școlar București care ne-a ajutat să livrăm mesajul către toți profesorii și elevii. Un partener foarte important a fost și Societatea Studenților la Medicină din București. Parteneriatele noastre nu au o bază financiară ci se bazează pe faptul că fiecare dintre noi dă tot ce poate pentru ca proiectul să iasă bine”, a explicat RUXANDRA PIROJOC.

Potrivit acesteia, un alt subiect important pentru companie este cel al sănătății. În 2017 compania intenționează să crească aceste două domenii.

”În proiectele de CSR ale UP România ne bazăm pe 5 piloni: Planetă, Pilotaj, Profit, Proximitate, Personal. Urmărim acești 5 piloni pentru a ne asigura că impactul programelor este cel vizat. Monitorizăm impactul activității noastre în mediu. Promovăm principiile cooperatiste. Ne bazăm pe dezvoltarea durabilă. Produsele noastre și businessul nostru se dezvoltă în zona de economie socială și solidară. Promovăm diversitatea și egalitatea de șanse. În cadrul companiei se regăsește o stare de bine pentru că implementăm foarte des propunerile angajaților. Reprezentanții angajaților participă frecvent la întruniri cu managementul și găsesc împreună soluții pentru a menține o atmosferă de bine în companie”, a declarat OANA CIOBANU, HR & CSR Manager, UP România.

Axele de intervenție pe CSR ale companiei sunt: economie socială, alimentație, educație, sănătate, coabitare și protejarea mediului.

IOANA TETELEA, Managing Partner, Invisible Nature, a vorbit despre legătura dintre HR și responsabilitate socială.

”Sustentabilitatea unei companii trebuie pusă într-un context mai mare. Dincolo de creșterea performanței de sustenabilitate la nivel de organizație, o companie trebuie să arate cum contribuie la îmbunătățirea condițiilor sociale economice și de mediu la nivel de sector, local, regional etc. Este nevoie să vedem dincolo de poarta companiei ce se întâmpă. O companie de viitor aduce valoriile și principiile sustentabilității în centrul businessului”, este de părere IOANA TETELEA.

”Dar cum stăm cu sustenabilitatea în România? Sustenabilitatea este Cenușereasa mediului de afaceri românesc. Companiile amână de la un an la altul programe strategice de sustenabilitate. Asta pentru că așteaptă să facă profit, spun că nu au angajați dedicați, ca nu este o prioritate pentru management etc. Există însă cifre care arată că sustenabilitatea aduce profit pe termen lung. Consider că prin implicarea resursei umane în activitățile sustenabile se poate schimba statutul de Cenușereasă din firmele românești”, a afirmat IOANA TETELEA, Managing Partner, Invisible Nature.

CLAUDIA POROJAN, PR Manager, KFC România, susține că CSR este parte a creștereii strategice a sustenabilității companiei.

”Principalele domenii pe care ne concentrăm în ceea ce privește abordarea sustenabilă sunt: mâncarea noastră, oamenii, comunitatea și mediul. Mâncarea trebuie să fie delicioasă dar și sigură din punct de vedere alimentar. De aceea trebuie să avem o varietate a meniului, transparența ingredientelor și să avem în vedere îmbunătățirea produselor. În ceea ce privește personalul credem că fiecare angajat este o persoana care poate face cu adevărat diferența”, a declarat CLAUDIA POROJAN.

Printre programele companiei realizate cu parteneri se numără programele ”Vreau în clasa a noua!”, ”SOS Children Villages Romania” și ”Școala Altfel” 2016.

”A fost foarte greu pentru noi să determinăm autoritățile să aibă în vedere existența Parcului Natural Văcărești. În 4 ani cred că am avut peste 200 de întâlniri cu autoritățile. Dar iată că după 4 ani avem primul parc natural urban din România. Perseverența și entuziasmul echipei a contat foarte mult, la fel și sprijinul partenerilor care au crezut și susținut demersul nostru. Totuși, Parcul Natural Văcărești are nevoie de un administrator și ca să devenim administrator avem nevoie de resurse. Oamenii au început însă să aibă încredere că lucrurile pot evolua, a declarat DAN BĂRBULESCU, Director, Asociația Parcul Natural Văcărești.

Un eveniment BusinessMark organizat cu sprijinul: CCIFER.

Parteneri principali: HOLCIM, AIRFRANCE/ KLM si UP România.

Parteneri: World Class, Biroul de Traduceri Champollion, Plante Cadou, REFRESH, Myman.ro, Wonder Little Land, Complice, Sweet Moments, Vivre, NEO Galateca.

Material de opinie semnat de
  • yass

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.