2020.03.25 Blog

Testul de foc al liderilor în vremuri de criză

Pandemia pe care o trăim pune presiune pe liderii afacerilor din România și din lumea întreagă. A creat frică în rândul angajaților și tuturor factorilor implicați în afaceri și viață publică. Scara propagării virusului și impredictibilitatea evoluției economiei după această criză face misiunea liderilor de business cu atât mai grea.

Recunoașterea impactului crizei asupra companiei pe care o conduce este primul lucru pe care un lider responsabil trebuie să-l facă. Rezolvarea unei crize pleacă de la recunoașterea faptului că există. Răspunsul liderilor la o criză nu intră în rutina răspunsurilor la situațiile de urgență care apar uneori în afaceri.

Criza este caracterizată prin necunoscut și incertitudine, iar răspunsurile la criză sunt rezultatul unei experiențe, dar și a unei intuiții manageriale. Răspunsurile la criză se încadrează într-un spectru larg de acțiuni posibile: nu doar măsuri temporare cum este lucrul de acasă, dar și ajustări ale practicilor și procedurilor cu ajutorul unor noi instrumente care să fie relevante și pentru perioada post-criză.

În această perioadă de criză echipele nu au nevoie de răspunsuri predefinite, ci de comportamente și mentalități care să-le ajute să privească înainte și nu în trecut.

Asigurați încrederea și coeziunea echipelor

În perioade de criză liderii trebuie să mobilizeze compania prin stabilirea unor priorități relevante momentului, care să conducă la descoperirea și implementarea soluțiilor sub coordonarea lor.

Deoarece execuția în condiții de stres poate fi haotică, liderii, prin exemplul pe care îl dau și prin deciziile lor, trebuie să susțină siguranța psihologică și coeziunea echipelor. Prin comunicarea coerentă și transparentă a informațiilor, liderii trebuie să încurajeze colaborarea și încrederea între echipele de lucru. Modul în care liderii comunică, cu calm și încredere, ajută echipele să depășească panica și să discute idei, să întrebe, să exprime emoții și puncte de vedere.

Bazați-vă pe liderii informali

După cum liderii de top delegă responsabilități echipelor de lucru, e bine ca tot ei să-i împuternicească pe alți lideri, chiar și informali, să coordoneze anumite aspecte din răspunsul organizației la criză. Asta înseamnă transfer de autoritate ca cei împuterniciți să ia și să implementeze decizii fără aprobări complicate.

Conceperea rapidă a unei arhitecturi decizionale de criză, așa încât responsabilitatea să fie clară și deciziile să fie luate de oamenii potriviți de pe fiecare nivel ierarhic este esențială.

Dacă în situațiile urgențe de rutină experiența de conducere contează, în cazul crizelor caracterul contează cel mai mult. Calmul, susținut de detașarea emoțională de situație și capacitatea de gândi limpede, precum optimismul definit ca punctul de întâlnire dintre încredere și realism, sunt calități ale liderului în perioade de criză.

Luați deciziile cu calm

Nu trebuie să ai toate informațiile ca să iei o decizie; este suficient să ai doar informațiile relevante. O criză aduce multe necunoscute și incertitudini. În practică acest lucru înseamnă să observi situația din mai multe puncte de vedere și să anticipezi ce urmează.

Succesiunea Pauză-Evaluare-Anticipare-Acțiune ar trebui să fie continuă deoarece le dă liderilor calmul necesar pentru a acționa.

În timp ce unele momente din timpul unei crize cheamă la acțiune imediată, la un moment dat liderii trebuie să găsească ocazia opririi, reflectării și anticipării înainte să treacă la următoarele acțiuni.

În concluzie

Această pandemie a generat o criză care testează abilitățile liderilor companiilor din toate industriile. Evoluția situației la nivel global, succesiunea măsurilor pentru apărarea stării de sănătate a populației, dar și a celor necesare pentru susținerea mediului de afaceri, fac ca liderii să dea acum proba de foc a abilităților lor de conducere. Cei care vor găsi răspunsurile relevante la această criză, își vor consolida companiile și vor privi cu încredere spre schimbarea tot mai accelerată pe care ne-o propune viitorul.

Autor: Florentina Șușnea, Managing Partner, PKF Finconta

 

Material de opinie semnat de
  • yass

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.