Trebuie să privim angajații proprii ca pe niște ambasadori ai companiei
BusinessMark a organizat pe 21 și 22 septembrie 2016 cea de-a III-a ediție a evenimentului ”Operational HR”, la București, la Hotel Radisson Blu.
Printre temele abordate în cadrul evenimentui s-au regăsit:
- cultura organizațională în era tehnologică
- dinamica pieței muncii; context, efecte și perspective
- măsurarea performanței angajaților; criterii și evaluare
- care sunt factorii ce influențează performanța?
- importanța implementării unui sistem de performance management
- pregătirea potențialilor angajați; lacunele sistemului educational
ZIUA 1
Sesiunea 1
În prima zi a evenimentului speakerii primei sesiuni de discuții au fost: NICOLETA CARLUGEA, Human Resources Director South Eastern Europe, Draexlmaier Group, MIHAI GĂVAN, Sales Manager, Romanian Software, IRINA STOIAN, HR Director, Cetelem, ANTONETA GALEȘ, Director of Communications and Organisational Development, Selgros Cash & Carry, ALINA RUSU ZĂRNESCU, HR Director, Xerox și ANA LUCA, Chief Operating Officer, Wise Finance Solutions.
”Ne confruntăm cu o mare fluctuație de personal și este o tendință care se înregistrează în întreaga piață de muncă. De asemenea, suntem concentrați și pe păstrarea angajaților actuali pe lângă atragerea unora noi. Trebuie să ne gândim la angajații proprii ca la niște ambasadori ai companiei. Facem asta și le recomandăm tuturor. Dacă aceștia nu vorbesc frumos despre compania la care lucrează, degeaba lucrăm la forma brandului”, a declarat NICOLETA CARLUGEA, Human Resources Director South Eastern Europe, Draexlmaier Group.
Vorbind despre valorile brandului Draexlmaier, NICOLETA CARLUGEA a precizat ”Prin brand înțelegem orientarea către client, inovația și independența. Orientarea către client înseamnă că ne uităm la nevoile clienților interni. Independența înseamnă că domnul Draexlmaier deținde compania singur și intenționează să o păstreze așa și în anii următori. Inovația se referă la un mediu care încurajează invențiile.”
ALINA RUSU ZĂRNESCU, HR Director, Xerox și ANA LUCA, Chief Operating Officer, Wise Finance Solutions, a vorbit desre schimbările necesare în sfera departamentelor de HR.
”Am citit recent un articol în care era menționat că unele companii au renunțat la departamentele din HR din diverse motive: că sunt departamente criticate de angajați, că ar fi suficienți niște oameni care dețin statistici despre angajați etc. M-a intrigat articolul dar este clar ca trebue să schimbăm ceva în mersul lucrurilor. Printre altele pentru că s-a schimbat mult comportamentul angajatului. Oamenii sunt conectați în permanență la job, angajații nu mai sunt priviți ca niște subordonați, vor program flexibil, sau aleg programul part-time deși au funcții de conducere. Se așteaptă de la HR să fie departamente mult mai creative”, a explicat ALINA RUSU ZĂRNESCU.
În opinia sa, orice om se uită la ce spun alte persoane despre o companie, nu la ceea ce spun companiile despre valorile proprii pe companiei pe site-ul deținut.
”Cultura organizației înseamnă ce spun oamenii despre companie și de aceea este importantă. Este posibil să nu atragem oameni de calitate dacă părerea angajaților despre firmă nu este bună. Cultura și engagementul pleacă de la top management. Este important să facem măsurători. Facem sondaje anonime despre ceea ce cred angajații. Nu auzim mereu ce ne-am dori dar este bine că știm care este opinia angajaților și ce trebuie să schimbăm”, a precizat ALINA RUSU ZĂRNESCU.
ANA LUCA, Chief Operating Officer, Wise Finance Solutions, a vorbit despre schema de ajutor de stat pentru crearea de locuri de muncă HG 332/2014. Aceasta este destinată IMM-urilor care vor să creeze minimum 10 locuri de muncă. Acestea nu trebuie să fie realizate imediat după aprobarea proiectului ci în decursul a 3 ani. Compania oferă consultanță pentru acest ajutor de stat și realizează managementul proiectului.
ANTONETA GALEȘ, Director of Communications and Organisational Development, Selgros Cash & Carry, a prezentat un proiect nou al companiei menit să descopere pasiunile angajaților.
”Am realizat o platformă pentru a descoperi pasiunile angajaților, selgroscautapasiunea.ro. Am aflat astfel multe lucruri despre ceea ce le place angajaților să facă. Din 16 februarie 2016 până pe 31 august 2016, am avut 55.486 de vizitatori unici pe site. Este un proiect frumos și de succes pe care îl vom continua”, a declarat ANTONETA GALEȘ.
Reprezentantul Selgros și-a încheiat prezentarea cu citatul: ”Dacă povestea este adevărul, adevărul este despre oameni.”
MIHAI GĂVAN, Sales Manager, Romanian Software, a vorbit despre automatizarea și ”umanizarea” proceslor de HR pentru generația care trăiește online.
”Despre generația Y se spune că membrii săi se plictisesc repede, că sunt superficiali și că se cred centrul universului. Statisticile arată că în 2020, o treime, 33%, din angajații la nivel mondial vor aparține generației Y, generația născută după 1980. Vestea bună este că reprezentanții acestei generații sunt foarte inteligenți, sunt multitasking. Pot să facă multe lucruri în același timp. Cea mai importantă calitate a lor este faptul că sunt conectați la tehnologie. Pot să vină cu idei fantastice în zona de IT, idei care pot să crească organizația voastră. Tot ce înseamnă în prezent marketing și creație înseamnă generația Y sau Millennials”, a afirmat MIHAI GĂVAN.
Pentru recurtarea acestora, el a recomandat folosirea rețelelor sociale, în special Facebook, care este folosit în România de către 90% dintre utilizatorii de internet.
IRINA STOIAN, HR Director, Cetelem, a vorbit despre structura angajaților companiei.
”Am început în 2003 și avem în continuare angajați din acel an. Sigur că aceștia nu mai ocupă funcțiile de atunci dar ne-au rămas alături. Avem angajați din toate grupele de vârstă, astfel încât media de vârstă este de 31 de ani. Majoritatea angajaților sunt femei, peste 70%”, a declarat IRINA STOIAN.
Despre generația Y, IRINA STOIAN spune că este generația Y care vrea ceva diferit.
”Primul loc de muncă nu este și ultimul pentru ei, așa cum se întâmpla pe vremea bunicilor noștri. Banii sunt foarte importanți pentru generația Y dar nu reprezintă primul lucru care o motivează. Reprezentanții generației Y vor să se poată exprima, să le fie puse în valoare ideile, să primească feedback și să lucreze în echipă”, a punctat IRINA STOIAN.
SESIUNEA 2
În cea de-a doua parte a zilei, vorbitorii au fost: ADINA NANU, Recruitment & Career Development Manager, Romstal, FLORENTINA SCARLAT, Regional Sales Manager, Signal Iduna, MELANIA JARAVETE, HR Director, Blue-Air, MIRELA STERE, HR Director, Macromex, LEONARD RIZOIU, Managing Director, Leo HR și
ELENA BADEA, Senior Consultant, Sfera Business.
ADINA NANU, Recruitment & Career Development Manager, Romstal, a vorbit despre schimbările importante din companie și despre felul cum angajații au reacționat la acestea.
”Anul 2014 a fost pentru noi foarte diferit pentru că acționariatul a dorit să schimbe strategia de business. Acționarul majoritar a anunțat că dorește să vândă produse care nu fac rău mediului. Sigur că au urmat foarte multe discuții pentru că subiectul ecologizării este foarte sensibil. S-a schimbat astfel gama de produse. Sigur că toate aceste schimbări au generat reacții”, a declarat ADINA NANU.
Reprezentanții Romstal au precizat că personalul a trebuit să-și revizuiască perspective asupra locului de muncă. Produsele noi au fost bine primite inițial de angajați și familiile acestora și de către clienții finali.
FLORENTINA SCARLAT, Regional Sales Manager, Signal Iduna, a vorbit despre paralela între abonamentele existente la clinicile private și asigurările de sănătate.
”În România există circa 6 milioane de salariați. Studiul salarial Mercer din 2015 (la care au participat 70.000 de companii) a relevant faptul că 90% dintre companiile participante la analiză oferă beneficii medicale extrasalariale angajaților. Din păcate per total numai 16% dintre angajați au asemenea beneficii”, a completat FLORENTINA SCARLAT.
MELANIA JARAVETE, HR Director, Blue-Air, a vorbit despre particularitățile industriei din care compania pe care o reprezintă face parte.
”Pregătim rute noi pentru 2017 Iași, Constanța, Cluj, Oradea, Timișoara. Dorim astfel să dăm ocazia călătorilor să ajungă rapid în zone îndepărtate ale țării. Poziționarea noastră s-a schimbat către zona de smart flying. Ne dorim să mergem al un alt nivel din punct de vedere al prețului, dar și în ceea ce privește calitatea serviciilor. Personal, îmi doresc să fac HR-ul un partener de business și să înțelegem ce își doresc angajații. Pentru ei și pentru noi pasagerul este cel mai important. Ne dorim să aducem clientul la destinație dar având o experiență plăcută de călătorie”, a completat MELANIA JARAVETE.
MIRELA STERE, HR Director, Macromex, a vorbit despre tehnologia evoluată folosită în companie, dar și despre particularitățile generațiilor active astăzi.
”Nu cred că există o problem reală legată de diferența dintre generații. Cred că fiecare generație a fost la rândul ei ciudată pentru anterioara. Cred însă că există probleme în sectorul resurselor umane cauzate de reminescențele crizei economice mondiale și de mobilitatea mondială a forței de muncă”, a declarat MIRELA STERE.
LEONARD RIZOIU, Managing Director, Leo HR, cu o experiență de 15 ani în recrutare a vorbit despre retenția angajaților și despre serviciile dedicate ale companiei.
”StayIN este cel mai nou serviciu de la LeoHR. Prin intermediul său poți afla ce le place angajaților și ce nu și care sunt factorii care îi determină să plece la altă companie. StayIN oferă o imagine a potențialului de risc de părăsire a companiei, descoperi climatul real de muncă și măsori indicatorii cu mare grad de impact. De asemenea, poți obține punctul real de vedere al salariaților care se simt confortabil în a discuta cu un consultant extern despre ceea ce nu le place sau nu la muncă decât cu reprezentantul de HR inhouse”, a precizat LEONARD RIZOIU.
ELENA BADEA, Senior Consultant, Sfera Business, a prezentat concluziile studiului “Provocările unui Manager de HR”.
Astfel, provocările unui manager de HR în funcție de importanță rezultate sunt: menținearea unui nivel ridicat al dedicării angajaților, retenția, asigurarea competențelor de conducere, crearea unei culturi organizaționale și crearea unui mediu de învățare pentru angajați.
Găsirea de angajați cu competențe specializate, dezvoltarea următoarei generații de lideri și din nou retenția.
Un eveniment BusinessMark.
Partenerii oficiali ai evenimentului sunt: TMF Group – UCMS Group și Romanian Software.
Parteneri: Signal Iduna, Wise Finance Solutions, PKF Finconta, Medlife, Colliers International Romania, Up Romania, World Class, Wellington, Max Relax, Graphtec Design și Leo HR.