Cladire de birouri 2020.09.20 Articole

Vlad Caragea, Timepal Romania și Facilities Management Services: Cum pot deveni clădirile spații cu condiții sanitare de încredere

Acum, mai mult ca niciodată ne dorim ca spațiile în care ne desfășurăm activitățile să fie cât mai sigure din punct de vedere sanitar. Astfel, în acest material voi detalia câteva tehnici prin care clădirile de birouri, hotelurile, spațiile comerciale, și nu numai, pot deveni mai sigure din punctul de vedere al condițiilor sanitare.

Cu toții ne așteptăm ca atunci când ne aflăm într-un spațiu închis, să ne putem simti în siguranță. Un studiu realizat în Europa în iunie 2020 despre noile rutine din clădirile de birouri arată faptul că 43% din persoanele care au revenit la locul de muncă sunt preocupate de măsurile de igienizare aplicate pentru a asigura un mediu sigur.

  1. Măsuri proactive și reactive

În astfel de spații se pot pune în aplicare măsuri proactive precum:

  • Dezinfecții periodice realizate de firme autorizate
  • Îmbunătățirea calității aerului
  • Folosirea unor detergenți speciali
  • Interzicerea accesului persoanelor care prezintă anumite simptome
  • Măsuri speciale pentru zonele aglomerate (interioare sau exterioare)

În același timp este binevenită și o strategie de măsuri reactive care promovează gestionarea eficientă a riscurilor.

  1. Alimentarea cu aer proaspăt

Din punct de vedere tehnic și economic, alimentarea cu aer proaspăt, tratat corespunzător, reprezintă o provocare nouă pentru administratorii clădirilor.

În general sistemele de ventilație sunt proiectate să recircule o mare cantitate de aer din interior. Creșterea procentajului de aer proaspăt duce la creșterea costului cu energia și la modificări costisitoare ale sistemului.

De exemplu pentru un chiller analizat cu puterea termică de 25000 BTU/h, aflat într-o zonă cu temperatura exterioară de 32,2°C, temperatura agentului 12,7°C, iar temperatura interioară de 22°C, la fiecare creștere cu 5% a aportului de aer proaspăt este înregistrată o creștere cu 2,29% a consumului de energie electrică.

Aport de aer proaspăt 10% 15% 20% 25% 30%
Consum de energie electrică   +2.29% +4.58% +6.87% Indisponibil

Există mai multe soluții ce pot fi luate în calcul precum: filtrarea HEPA, creșterea nivelului ventilației, creșterea ponderii de aer proaspăt, filtrarea UV (254 nm). În funcție de fiecare clădire, este responsabilitatea administratorului acesteia să stabilească o procedură adaptată continuu la gradul de ocupare al clădirii.

  Filtrare HEPA Creșterea nivelului ventilației Creșterea ponderii de aer proaspăt Filtrarea UV (254 nm)
Avantaje Filtrează 99.95% din particulele ≥ 0.3 μm

 

Sunt sigure de instalat în sau lângă medii critice

Poate extrage și filtra aerul contaminat cu o rată mai ridicată Un procent ridicat de aer proaspăt care conduce la creșterea productivității

 

Scade riscul de contaminare

Eficiență de până la 99,9% în distrugerea bacteriilor care circula pe calea aerului

 

Pierderi de presiune minime

 

Ideale pentru mediile umede

Dezavantaje Scumpe

 

Necesită multe operațiuni de schimbare a filtrelor

 

Crește costul cu energia (este necesară creșterea performanțelor ventilatorului pentru a compensa pierderea de presiune)

Crește zgomotul instalației

 

Crește costul cu energia

 

Poate produce dezechilibre în sistemul de ventilație

Costuri suplimentare pentru adaptarea instalației

 

Crește costul cu energia

 

În cazul alimentării cu un procent mai mare de 25% este necesară o instalație customizată

Apar costuri suplimentare pentru adaptarea instalației

 

Apar costuri suplimentare cu energia electrică a instalației UV

Sistemele de management al clădirii devin esențiale

Dinamica situației impune folosirea soluțiilor de automatizare a instalației HVAC și nu numai. Building Management System (BMS) este un concept matur deja. Însă de puțin timp a devenit accesibil și rentabil chiar și pentru clădirile mai mici.

Cu ajutorul BMS se poate crea un panou general digital, disponibil pentru toți ocupanții, care să conțină informații despre programul de dezinfecție, normele interne, statusul ventilației, al gradului de ocupare al clădirii, principalele evenimente sau informări și multe altele.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tot cu ajutorul BMS se poate crea un plan digital cu diferite puncte de interes (POI) și cu rutele stabilite, astfel încât vizitatorii sau turiștii să nu reprezinte un risc.

O hartă digitală a clădirii poate indica:

  • Nivelul de dezinfectant din diferite puncte
  • Locurile în care sunt disponibile măști și numărul acestora
  • Zonele care au fost dezinfectate recent
  • Punctele medicale, dacă acestea există

Consider că, în contextul actual, automatizarea în funcție de nevoi a unei clădiri este un aspect esențial deoarece:

  • Reduce costurile de investiție cu o recuperare eficientă a acesteia
  • Oferă un canal de comunicare eficient și profesional cu ocupanții
  • Adaptează în permanență parametrii instalațiilor astfel încât măsurile stabilite să fie respectate

În concluzie

Criza sanitară actuală se va termina, însă este dificil să anticipăm când. Pe de altă parte este clar că, pentru o întoarcere în spatiile publice închise cât mai lipsită de probleme, modul de operare al clădirilor trebuie să fie unul inteligent, în care riscurile sunt reduse la minimum.

[divider height=”30″ line=”1″]

Vlad Caragea

Autor: Vlad Caragea, dipl.ing. Power Engineer Timepal Romania și Facilities Management Services

[divider height=”30″ line=”1″]

Citește și:

Alina Andrei, Cabot Transfer Pricing: Toamna se numără încasările la ANAF

Limitarea interacțiunii impune regândirea strategiei de piață și a forței de vânzări în industria farma

Cristian Cârstoiu, EY România: Comportamentul companiilor, un nou factor în decizia de cumpărare a consumatorului?

Frauda „Mesaj de la șef” în perioada pandemiei

Studiu EY România: Sustenabilitatea va juca un rol important în redresarea companiilor

Munca de la birou devine munca de oriunde în lume, o tendință cu consecințe fiscale

Studiu EY: Diferențe între sectorul public și cel privat privind prioritizarea aspectelor de etică în utilizarea inteligenței artificiale

Studiu EY: Consumatorul român devine atent la calitate, preferă produsele locale și este pregătit să migreze către cumpărături online

Viorel Sbora, ATIPIC Solutions: Ȋn ce situații te poți aștepta la un control ANAF atunci când realizezi tranzacții cu părți afiliate


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/

[divider height=”30″ line=”1″]

Sursă foto: Unsplash.com

Material de opinie semnat de
  • yass

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.